hjælp!

hej!

jeg er en pige på 12 år.

jeg er begyndt at ryge e-cigaret permenent.

jeg ryger nogle gange også normale cigaretter. jeg drikker også lidt. jeg ved ikke hvordan jeg skal komme ud af det igen,

plz hjæælp?

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år!

Tak for dit brev. Det lyder som om, at det bekymrer dig, at du er begyndt at ryge og drikke lidt en gang i mellem. Jeg kan godt forstå, at du gerne vil stoppe med det. Jeg vil forsøge at hjælpe dig så godt jeg kan.

Jeg tænker, at der er mange i din alder som prøver forskellige ting, som fx at ryge og drikke lidt. Det er helt normalt, og der er sikkert mange andre, der kan genkende det.

Jeg tænker på, om der er andre af dine veninder eller nogen i din klasse, som måske også er begyndt at ryge og drikke lidt? Når man begynder at prøve ting som at ryge eller drikke lidt, er det mange gange fordi, der er andre, fx ens venner, klassekammerater eller nogen fra de større klasser, der er begyndt på det. Man kan sige, at man bliver inspireret eller inspirer hinanden til at prøve det. Kan du mon genkende det? Hvis nogen af dine venner eller klassekammerater også er begyndt at ryge eller drikke lidt, tror jeg, det kan være en idé, hvis du får dem med på idéen om at stoppe med det. På den måde kan I være fælles om det, og støtte hinanden i det. Hvordan synes du, at det lyder?

For mange der skal stoppe med at ryge, kan det handle om, at få brudt en ’dårlig vane’. Mange har derfor brug for at gøre noget andet, når de får lyst til at ryge. Det kan fx være at gå en tur, ringe til hinanden, spise en gulerod eller et æble i stedet for. Man kan sige, at man skal finde på noget at lave, så man ’glemmer’ at man havde lyst til at ryge. Hvis dine venner ikke ryger, kan du måske spørge dem, om de vil hjælpe dig med at stoppe. Nogen gange er det nemmere hvis, der er nogen som bakker én op, og fx kommer med forslag til hvad I kan gøre, så du ’glemmer’ trangen til at ryge.

I forhold til at du skriver, at du drikker lidt, tænker jeg på, i hvilke situationer det mon er, du drikker lidt. Er det i hverdagen, eller er det, hvis du fx er til fest eller andet med dine venner? Hvis det er til hverdag, synes jeg, at du skal prøve at stoppe helt med det. Her kan du måske prøve nogen af de samme ting, som med rygningen. Hvis det er til fester, at du drikker lidt, tænker jeg, at du skal forslå dine venner, at I drikker noget andet end alkohol. Man kan sagtens lave lækre juicer og smoothies uden alkohol. Du kan fx prøve at google nogle opskrifter. Jeg tænker på, hvor du/I mon får fat i alkohol og cigaretter, da I jo er for unge til at købe begge dele? I Danmark skal man være 16 år for at må købe alkohol op til 16,5 %, dvs. øl og vin, og 18 år for at må købe alkohol over 16,5 %, dvs. spiritus som vodka og breezers osv. Man skal også være 18 år for at må købe cigaretter. Dette er selvfølgelig fordi, at begge dele er rigtig usundt, og ikke så godt at starte på, når man er meget ung, som du er. Det lyder som om, at du godt ved det, når du skriver, at du gerne vil ud af det. Det er jeg rigtig glad for.

Jeg tænker også på, om dine forældre mon ved, at du ryger og drikker lidt? Kan de mon hjælpe dig med at stoppe? Hvis de ikke ved det, hvordan tror du så, det ville være, at fortælle dem det, og måske bede dem om hjælp til at komme ud af det?

Jeg håber, at du kan bruge nogle af mine råd til, hvordan du kan stoppe. Jeg ønsker dig al held og lykke med det.

Mange kærlige hilsner fra

BørneTelefonen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.