Brev
hej
har et problem har en speciel lyst til og gå med ble har haft den lige så længe jeg kan huske kan bare ikke finde ud af om jeg skal sige det til mine forældrer det lyder underligt men det passer har læst om andre der også har det men nkan ikke finde ud af om jeg skal sige det til mine forældre. det er ikke for sjov selv om det lyder sådan. svar venligst.
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng 13 år
Tak for dit brev. Jeg er glad for, at du har skrevet ind til BørneBrevkassen. Du skriver, at du har en speciel lyst til at gå med ble og har haft den lige så længe, du kan huske. Du kan bare ikke finde ud af, om du skal sige det til dine forældre...
Jeg tænker, at du skal sige det til dine forældre, hvis du tror, at det ville hjælpe, og de ville lytte til dig... Jeg tænker, det er vigtigt for dig, at der ikke bliver lavet sjov med det. Du kender dine forældre rigtig godt, så måske du ved, om de vil kunne lytte til dig og tage det alvorligt?
Hvis du tror, de vil lytte og tage dig alvorligt, tænker jeg, at det er en rigtig god ide at tale med dine forældre om det... Måske kan du vælge den af dem, som du er mest sikker på, vil være god at tale med..? Måske kan du i stedet vise dem dit brev, så du ikke behøver at fortælle det direkte, hvis du synes, det er lidt svært?
Du kan også måske vælge en anden voksen at fortælle det til, hvis der er en anden, du tænker vil tage dig alvorligt? De fleste skoler har en sundhedsplejerske og en psykolog, der begge har tavshedspligt. Måske kunne du overveje at gå til en af dem her inden sommerferien starter..?
Jeg tror i hvert fald, at det vil kunne hjælpe dig rigtig meget at tale om det, så det ikke kommer til at fylde for meget i dit hoved, og du ikke står alene med dine tanker.
Jeg håber, du får talt med dine forældre eller en anden voksen, og de tager det, du siger, alvorligt.
Med venlig hilsen
BørneBrevkassen
Andre der Hjælper
Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.
Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.
Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.