Brev
jeg er nazist???
Jeg føler kvalm hvergang jeg ser en udlænding, der er flere muslimer i min klasse, bryder mig ikke om dem, og mener ikke de hører hjemme i Danmark, synes Danmark skal være for den hvide race, da den har bygget landet.
Er jeg nazist for det?
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 13 årige dreng
Hvor er det godt, at du skriver til BørneTelefonen. Det er modigt af dig at dele dine tanker. Du skriver og spørger, om du er nazist, fordi du tænker, som du gør.
Ud fra det du skriver, så lyder det dog nærmere som om, de ting, du skriver, ligger op ad det, man kalder racisme.
Racisme er, når der bliver gjort forskel på mennesker fx på grund af deres hudfarve. Eller på grund af deres religion, eller fordi de kommer fra et andet land.
Det er ikke altid nemt at vide, hvorfor man tænker og føler, som man gør. Og jeg kommer til at tænke på, om du mon ved, hvorfor du tænker og har det sådan? Jeg har på fornemmelsen, at du skriver herind, fordi dine tanker kan virke lidt voldsomme på dig selv? Måske er du selv lidt forskrækket over at tænke sådan?
At du tænker som du gør, gør dig ikke nødvendigvis til racist. Måske har du blot hørt andre tale sådan? Eller du har måske set film eller læst noget, hvor andre har den holdning?
Man kan sagtens synes, at noget eller nogen gør noget dumt. Men det er ikke det samme som, at alle med samme tro eller hudfarve er dumme.
I Danmark bor der mange mennesker, som oprindelig stammer fra andre verdensdele og lande. Sådan har det altid været. Og derfor kan man ikke sige at én bestemt type mennesker har bygget landet op og derfor hører til her.
Måske har du selv prøvet, at andre tænker dårligt om dig, uden at de egentlig kender dig? Det er ret ubehageligt. Og man føler sig uretfærdigt behandlet.
Måske kan du også prøve at forestille dig, hvordan det ville være, hvis andre mente noget dårligt om dig, fordi du tror på en bestemt gud. Eller fordi du ligner nogle, der går og laver ballade?
Sådan et “tankeeksperiment”  kan godt hjælpe en til at se, at hverken hudfarve eller tro afgør, hvordan man er som menneske. Det vigtige er, hvordan man opfører sig. Jeg tænker fx heller ikke, at du vil have lyst til at blive sat i bås med alle andre “danskere” og dømmes ud fra, hvad de gør. Der er sikkert ret mange af dem, du synes gør dumme ting.
Jeg håber, du fik svar på det, du spurgte om. Ellers er du altid velkommen til at skrive igen eller ringe ind til Børnetelefonen på 116 111. Du kan også se mere på siden her. Den fortæller lidt mere om racisme.
Det er sejt, at du har delt dine tanker og jeg håber, at du har fået lidt at tænke over i forhold til, at alle mennesker er forskellige, men at det ikke kun er hudfarven eller troen, der afgør forskelligheden.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen