Brev
Er jeg skør?
Hej
jeg er en pige på 15 og jeg har lige opdaget at der er noget der hedder celebrity worship syndrome og jeg har ikke troet det var et problem før men det er det.
Det påvirker mig virkelig meget nu. Jeg er afhængig af en kendt sanger. Jeg ved godt det ikke lyder som et alvorligt problem men det er det virkeligt. Jeg tænker på hende hele tiden.
Jeg gør de samme ting som hu gør og klæder mig på samme måde som hende. Den person jeg snakker om er Sia hvis i kender hende.
der er mange som siger at kendte ikke er det samme foran medierne og i privatlivet. Men hun siger nemlig at hun ikke vil være kendt og jeg ved at hun ikke er falsk.
Jeg føler at i har en slags forbindelse. Vi har det samme horoskop og hun minder bare så meget om mig. Det er virkelig begyndt at blive seriøst.
Hjælp.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Nogen gange kan det godt være sådan, at man nærmest bliver besat af en bestemt kendt, fordi man synes, at personen er helt vildt sej og måske endda også ser op til personen. Det er helt naturligt og det sker oftest, fordi man drømmer om, hvordan det ville være at leve og være ligesom den person. En gang imellem kan man måske endda komme til at tænke, at personen faktisk er et bedre menneske end end selv eller dem, man kender. Det lyder som om, at du har det på denne måde. Mon du har haft det på denne måde med andre kendte også?
Det må ikke være rart at gå rundt med disse tanker. Jeg kommer til at tænke på, om du mon har talt med nogen om, hvordan du går og har det?
Det kan være, at dine veninder har det på samme måde som dig eller har prøvet at have det på samme måde som dig og derfor vil kunne forstå hvilke tanker, du går rundt med.
Jeg tænker, at det vil være godt, hvis du deler dine bekymringer og tanker med en voksen omkring dig. Det kan f.eks. være dine forældre, en lærer, en tante/moster/onkel eller måske en helt anden voksen, som du er tryg ved. Hvordan mon det vil være for dig? Hvis du synes, det er svært at fortælle, kan du prøve at vise den voksne dit brev og mit svar.
Jeg håber, at du finder mod til at fortælle en voksen omkring dig, hvordan du har det.
Mange hilsner Børnetelefonen