Brev
Er disse videoer ulovlige at have
Jeg har videoer gemt på min computer der handler om de sygestue ting. Det kan være folk der bliver skudt eller lignende. Er det ulovligt at have på sin computer?
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej dreng på 15 år.
Du skriver, at du har nogle voldsomme videoer liggende på din computer, og at du er i tvivl, om det er ulovligt. Nu ved jeg ikke, hvad det er for en slags videoer. Men jeg vil umiddelbart mene, at det er lovligt, at du har dem liggende.
Dog skal du tænke dig godt om, for der er forhold, der kan gøre videoerne ulovlige for dig at besidde. Derfor er det så godt, du skriver ind til os for at få et råd og vejledning.
Er det mon nogle videoer, du har hentet på nettet? For så kan det være ulovligt at have dem liggende, hvis det er nogle du har hentet via “pirat-sider”, og derved ikke har betalt for dem.
Jeg bliver lidt nysgerrig på, hvad det er for en slags videoer, du har liggende. Er det mon fiktion eller fakta? Jeg tænker, det gør en forskel ift. hvor alvorligt det er at have dem liggende. Er det fiktion, altså en slags opdigtet historie, som er optaget professionelt på film, er det ikke så alvorligt, som hvis det er noget, der er sket i virkeligheden.
Du skriver ikke, om det er nogle videoer, du har fået tilsendt fra andre. I den forbindelse er det vigtigt, at man er opmærksom på, at der er regler for, hvad man må videredele. For eksempel er det ulovligt at dele videoer, hvis det kan blive opfattet som en krænkelse af privatlivet. Altså hvis dem der er på videoen bliver udstillet.
Når personen på videoen ikke klart og tydeligt har givet andre lov til at dele et billede eller en video af sig selv i den situation, har ingen ret til at videredele det.
Det gælder også dem, der har fået sendt videoen fra andre eller har fundet den et sted på nettet eller andre steder. Hvis man vælger at dele den med andre, tilføjer man offeret endnu en krænkelse. Og det er ulovligt.
Måske kunne du spørge dig selv, om du har det godt med at havde de videoer liggende? Hvad er grunden til, at du har dem? Og hvordan får du det, når du ser dem? Det virker som om, det alligevel er noget, du går og tænker over, nu du har valgt at skrive herind til os omkring det.
Har du mon fortalt til nogen, at du har de her videoer? Grunden til, jeg spørger om det, er, at vi taler med flere børn og unge, der nogle gange har set nogle videoer, som har påvirket dem så meget, at de ikke rigtigt kan slippe tankerne omkring det igen. Det er slet ikke sikkert, du har det sådan, men måske synes du det kunne være rart at få talt med en voksen om, hvad det er du har set på de videoer?
Det kunne være dine forældre, du kunne tale med om det. Men det kunne også være en vens mor/far, et andet familiemedlem, en lærer på skolen, en voksen i klub/fritidsforening eller lignende.
I alle kommuner er der også ansat en SSP-medarbejder (står for Skole, Socialforvaltning, Politi). De ved rigtig meget om, hvad der rører sig blandt unge, og de har ofte kendskab til meget af det, mange af de andre voksne ikke er så meget inde i.
Du kan finde SSP ved at gå ind på kommunes hjemmeside og søge efter SSP. Du kan fx ringe og få en snak, og høre om du kan være anonym i telefonen – hvis du har brug for at være anonym.
Du har også mulighed for at få en samtale med nogen, der ved rigtigt meget på området hos SletDet . De er virkeligt gode at tale med, og de har hjulpet mange unge med at få overblik over, hvad der er lovligt og ulovligt på nettet.
Hvis du skulle have brug for at få vendt tingene med en voksen inde hos os på BørneTelefonen, kan du ringe på 116111. Du kan også sende sms eller chatte. Der sidder voksne klar til at snakke med dig, og du kan være helt anonym.
Mange hilsner
BørneTelefonen.