Brev
Depression,ADHD og en vendinde
Hej jeg føler mig her for tiden mega deprimeret og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre nogle dage sidder jeg bare og tegner triste tegninger og det er mega irrieterende og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. En anden ting er at jeg har altid haft energi og det gør det meget svært for mig at konsentrere mig i timerne og sådan noget og lave lektier og det hele. Jeg har også en vendinde som har en alkoholiker som far og det er også svært for mig fordi at hun siger de ting til mig som hendes far gør og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre ved det og det hun har sagt til mig er at de på et tidspunkt var hjemme hos hendes fars ven og hun skulle i skole næste dag og så var klokken 1:00 om natten men hendes far ville ikke gå hjem så det endte med at hun gik hjem alene og sov der alene og nogle gange så sagde hun at hun har selvmords tanker og nogle andre gange græder hun fordi hun virkelig ikke har lyst til at komme hjem til ham men hun elsker ham jo stadig så hun tør ikke gøre noget ved det
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 11-årige pige
Tusinde tak dit fine brev, hvor du deler dine tanker og følelser. Det lyder som om, at du har rigtig mange ting at tænke på, og at det måske også er lidt ekstra svært, at du ved din veninde også går og har det skidt. Har jeg mon forstået det rigtigt?
Det kan være en stor blanding af alle mulige ting der er sket og følelser som gør, at man føler det hele er lidt trist og svært i en periode. Der er rigtig mange både børn, unge og voksne der sidder med de samme følelser, som du også oplever. Det her med at føle sig ramt af tristhed, og ikke rigtig vide hvad man skal gøre ved det.
Jeg kunne forestille mig, at det er rigtig hårdt at vide, at ens veninde har det dårligt, og at man ikke rigtig ved hvad man skal gøre for at hjælpe. Det er sådan, at det er de voksnes ansvar at passe på jer, derfor er det ikke dit ansvar at gøre noget. Men jeg kan virkelig godt forstå, at du gerne ved hjælpe.
Derfor tænker jeg også, at det ville være en rigtig god idé at tage en snak med din veninde, og spørge hende om I ikke sammen kunne snakke med en voksen. Det er nemlig ikke noget I skal gå med helt alene.
Hvis din veninde ikke er helt klar til at fortælle det til nogen, så synes jeg du skal prøve at snakke med dine forældre. Kunne det være en mulighed? Så kan du prøve at forklare dem, at du ikke ved hvad du skal gøre, og at din veninde ikke har lyst til at fortælle det til nogen. Så kan I sammen finde ud af, hvordan I kan hjælpe din veninde.
Alle børn har nemlig ret til et trygt og kærligt hjem, hvor man bliver passet på. Derfor skal din veninde og hendes far have hjælp, så hun ikke skal hjem til ham igen, før hun selv har lyst til det.
Men jeg synes faktisk, at det er allervigtigst, at dine forældre (eller en anden voksen tæt på) får at vide, at du føler dig deprimeret. Det kan der nemlig gøres noget ved, hvis du får hjælp. Kunne du have mod på at dele de tanker med dine forældre?
Du kan bare sige: “Mor/far, jeg føler mig deprimeret. Jeg vil gerne have hjælp.” – så kan I måske sammen tage til lægen og få en god snak.
Du fortæller også i dit brev, at du selv har en masse ting, som fylder rigtig meget i din hverdag. Når man har så meget energi, at man ikke kan koncentrere sig i timerne, kan det være en rigtig god ide at snakke med din lærer om det. Har du mon allerede snakket med en?
Det kan være en klasselærer eller måske en anden på skolen, som du føler du kan snakke med det om. Hvis det er svært at få sagt, så kunne du prøve at vise dem mit svar til dig. Eller du kan skrive et brev med hjælp fra vores skriveguide her: Skriv det til nogen
Det er faktisk en rigtig god ting, at du tegner – jeg forstår godt, at det kan være irriterende hvis alle dine tegninger er triste, og du ikke har lyst til det skal være sådan. Så noget du måske kan prøve, er at tegne mindst en glad tegning, hver gang du tegner.
Det kunne være noget du drømmer om at være eller prøve, eller måske tegne en sommerdag med din veninde, hvor I laver noget sjovt. Kunne du forestille dig det?
Det kan godt være rigtig svært i starten og føles mærkeligt, fordi man inderst inde måske stadig er lidt trist. Men hvis du får snakket med en voksen, og du begynder at lave ting du rigtig godt kan lide og synes er sjovt, så vil det hele måske lysne mere op.
Jeg håber, at både dig og din veninde vil søge hjælp hos en voksen, så de kan hjælpe jer videre.
Hvis du ikke helt er klar til at snakke med dine forældre eller en lærer, så kan du altid skrive herind til BørneTelefonen igen eller ringe til os på tlf. 116111 – så er vi altid klar til at lytte og prøve sammen at komme på flere råd.
De kærligste kram fra BørneTelefonen