Brev

Depression

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng, Tak for dit brev. Jeg er glad for, du tænkte på at skrive til mig i brevkassen. Det kan være et godt sted at starte, hvis man har brug for at komme ud med noget, hvis man har spørgsmål eller hvis man har brug for hjælp i forbindelse med en bestemt situation eller oplevelse. I dit brev fortæller du, at du har haft mange problemer med, at du om aftenen pludselig føler dig meget deprimeret, og du kommer til at tænke på, om folk omkring dig ville være kede af det, hvis du forsvandt. Det er nogle meget svære tanker at have, og jeg kan godt forstå, at du har brug for at fortælle nogen om det – og få hjælp til at finde ud af, hvordan du kommer af med de tanker. Det lyder som om, at du ellers har det godt: det går fint i skolen, du har mange gode venner, og du har lige fået en kæreste. Det lyder faktisk rigtig rart! Du skriver ikke noget om din familie, så jeg tænker på, hvordan du mon har det med dem? Det er nemlig vigtigt, at man har det godt i sit hjem, og forholdet til ens familie kan betyde meget for ens trivsel. Du skriver, at du ikke føler du kan tale med nogen om, hvordan du har det, og jeg spekulerer på, hvorfor du ikke kan tale med dine forældre?
Der kan være mange grunde til, at man føler, man ikke kan tale med sine forældre om noget bestemt. Nogle gange er det fordi, man ikke ved, hvordan man skal fortælle om det, der går en på. Det kan måske især være svært at få fortalt noget, der er meget følsomt. Hvis du har det godt med din familie, men ikke ved, hvordan du skal fortælle dem om dine aften-tanker og –følelser, tænker jeg på, om du mon kunne overveje at tale med dem ved at vise dem dit brev til mig, evt. sammen med mit svar? Sommetider kan det være lidt lettere at få noget ”sagt” ved at vise noget på skrift. Så kan man tale sammen ud fra det. Ofte kan det hjælpe rigtig meget på nogle svære tanker, hvis man får snakket med nogen om dem. Måske lettede det allerede lidt, da du skrev brevet til mig? Dine forældre kan måske støtte dig i at komme igennem tankerne, når de opstår – og måske kan de hjælpe dig helt af med dem. Det kan også være, at du synes, tankerne er så svære at komme af med, at du har lyst til at tale med din læge. Nogle gange kan man nemlig godt støde ind i så svære følelser og tanker, at man har brug for hjælp til at komme af med dem. Det sker for mange mennesker, og det vil slet ikke være første gang, din læge har talt med en, der har det ligesom dig. Det er heller ikke første gang, jeg har talt med en ung, der har det, som du beskriver det. Jeg tænker også lidt på, om du måske kunne have lyst til at tale med din kæreste? Hvis du er lidt usikker på, hvordan hun vil tage imod det, kan du prøve at fortælle lidt ad gangen? Måske er hun god til at forstå og støtte dig? Det kan ovenikøbet være, at hun kan genkende nogle af dine tanker? Der kan være mange årsager til dine tanker og følelser om aftenen. Måske skyldes det noget helt bestemt, du har oplevet eller måske handler det om, at du er et sted i dit liv, hvor der er mange ting, du føler, du skal forholde dig til. Når man er på din alder, står man midt i en stor udvikling, og man er for alvor i gang med at finde ud af, hvem man er, hvad der betyder noget for en, hvem der betyder noget for en osv. Der kan være mange forvirrende tanker, man skal tage stilling til, men det er ikke altid, at man kan mærke, hvad det præcist er, der trykker. Ofte er det faktisk sådan, at man synes, at det hele da egentlig kører meget godt, men så oplever man lige pludselig de her tunge tanker og følelser. Sommetider kan de være et udtryk for en masse ting og tanker, som alligevel fylder i ens bevidsthed i løbet af dagen.

Da det særligt er om aftenen, når du skriver med dine venner at de deprimerende tanker dukker op, kan det måske være en ide at holde lidt igen med skriverierne om aftenen og prøve at beskæftige dig med andre ting, som kan give dig lidt mere ro. Måske du kan hygge med din kæreste, se lidt fjernsyn/film, læse eller hygge med familien. Tag måske på en løbetur og derefter et varmt bad at gå i seng på, måske det kan hjælpe lidt på dine tanker og give dig ro, så du kan få en god nats søvn. Måske du har lyst til at prøve det af? Det er i hvert fald vigtigt, at man ikke går alene med sine tanker. Hvis du ikke kan forestille dig, at du kan få talt med dine forældre eller med din kæreste, må du meget gerne skrive til UngeChatten eller ringe til BørneTelefonen. Du er altid meget velkommen. Både chatten og telefonen har åbent hver dag fra klokken 11-23. Pas rigtig godt på dig selv. Kærlige hilsner
BørneTelefonen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.
Chat
Chat
Gruppechat
Gruppechat