Dansk-muslim

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære S....

Det er ikke så tit, vi får breve fra 9 årige børn, der tænker så meget over tingene, som du gør.

Du skriver, at du gerne vil være muslim lige som dine venner, og du ønsker det så meget, at du allerede har fortalt dine muslimske venner, at du er dansk-muslim.

Det er godt at høre, at du synes så godt om dine venner, at du gerne vil ligne dem, for vi har alle sammen brug for at føle, at vi hører til et sted sammen med andre, som vi gerne vil sammenligne os med. Måske tænker du, at hvis du blev muslim, ville du føle dig mere som en del af vennegruppen?

Men har du tænkt på, at de andre måske synes det er ok, at du er kristen og de muslimer, og at det ikke betyder så meget for dem, som du tror? Selv om du har løjet for dem, kunne du måske spørge en af de venner, du har mest tillid til, om det er sådan?

Der er faktisk hvert år flere etnisk danske teenagere, som er opvokset med muslimske venner, der vælger at blive muslimer, og nogle gør det uden at deres forældre ved det, fordi de er bange for, hvad de vil sige til det.

Men det er ikke så rart at have sådan en hemmelighed for sine forældre, og som 9 årig har du ret i, at du skal have din mor med.

Selv om din mor sommetider udtaler sig negativt om muslimer, kan det godt være, at hun sætter pris på dem, der er venner med dig. Det er nemlig tit sådan, at de muslimer, man selv kender, synes man er ok.

Så jeg vil foreslå, at du spørger din mor, om du må invitere nogle af dine venner hjem, så hun kan lære dem bedre at kende. På den måde kan det være, det bliver nemmere for dig at snakke med hende om dit ønske, og også at få snakket med hende om, hvorfor du gerne vil være muslim.

Kærlig hilsen fra BørneBrevkassen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.