Brev
Dansk-muslim
Hej
jeg hedder S…. og er 9 år jeg vil gerne være muslim men tør ikke at sige det til min mor fordi er bange for hvad hun vil siger til det jeg har mange muslimer venner som respekter mig osv danske muslimer og jeg kunne nemlig bare tænke mig at være ligesom dem men jeg synes ikke der er noget dårligt i at være kristen men faktisk fra da jeg var 6 ville jeg så gerne være muslim jeg kan osse meget arabisk men en af grundene til jeg ikke tør at sige det er at hun tit siger muslimer tænker ikke over hvad de gør osv siger hun perker.
men vil bare så gerne jeg vil jo stadig altid være den jeg er og altid elske familien jeg vil bare gå med tørklæde og lade hver med at spise gris og be. det jo ikke fordi jeg bare vil glemme alt om at elske mine kristne venner og familie og seriøst dør snart har faktisk osse løget fordi har sagt til nogen af mine venner faktisk alle muslim veninderne at jeg er dansk-muslim og er bare så bange for de opdager det.
hvordan skal jeg gøre så min mor siger det okay jeg bliver muslim 🙁 vil bare ønske jeg snart skulle konfimers så jeg selv kunne vælge men hvordan skal jeg fortælle hende jeg vil være muslim 🙁
Hilsen den forvirrede pige!
Pige, 9 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære S....
Det er ikke så tit, vi får breve fra 9 årige børn, der tænker så meget over tingene, som du gør.
Du skriver, at du gerne vil være muslim lige som dine venner, og du ønsker det så meget, at du allerede har fortalt dine muslimske venner, at du er dansk-muslim.
Det er godt at høre, at du synes så godt om dine venner, at du gerne vil ligne dem, for vi har alle sammen brug for at føle, at vi hører til et sted sammen med andre, som vi gerne vil sammenligne os med. Måske tænker du, at hvis du blev muslim, ville du føle dig mere som en del af vennegruppen?
Men har du tænkt på, at de andre måske synes det er ok, at du er kristen og de muslimer, og at det ikke betyder så meget for dem, som du tror? Selv om du har løjet for dem, kunne du måske spørge en af de venner, du har mest tillid til, om det er sådan?
Der er faktisk hvert år flere etnisk danske teenagere, som er opvokset med muslimske venner, der vælger at blive muslimer, og nogle gør det uden at deres forældre ved det, fordi de er bange for, hvad de vil sige til det.
Men det er ikke så rart at have sådan en hemmelighed for sine forældre, og som 9 årig har du ret i, at du skal have din mor med.
Selv om din mor sommetider udtaler sig negativt om muslimer, kan det godt være, at hun sætter pris på dem, der er venner med dig. Det er nemlig tit sådan, at de muslimer, man selv kender, synes man er ok.
Så jeg vil foreslå, at du spørger din mor, om du må invitere nogle af dine venner hjem, så hun kan lære dem bedre at kende. På den måde kan det være, det bliver nemmere for dig at snakke med hende om dit ønske, og også at få snakket med hende om, hvorfor du gerne vil være muslim.
Kærlig hilsen fra BørneBrevkassen
Andre der Hjælper
Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.
Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.
Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.