Brev
Brevhemmelighed
Hej!
I går kom min far og jeg i en ret heftig debat, hvor der blev udvekslet hårde ord og andre ligegyldige argumenter. Debattens emne er underordnet i denne sammenhæng.
Pludselig fik min far øje på en pakke, som jeg havde modtaget med posten. Min far spørger: ”Hvad er det du har fået med posten?” og da jeg var rimelig anspændt i situationen, vælger jeg, ikke at svare ham. Han bliver dog ved med at spørge om pakkens indhold, og jeg nævnte ordet postfrihed.
Siden da, har jeg undersøgt det, og har fundet ud af at der var noget om snakken, men at det ikke hed postfrihed, men brevhemmelighed. Så mit spørgsmål er: Er det min fars ret at vide, hvad jeg får sendt med posten? Selvom jeg er under 18, og han stadig er myndig overfor mig føler jeg ikke at det rager ham, hvad jeg har fået med posten.
Han sagde senere, da vi begge var kølet lidt ned, at jeg også tit spørger hvad han får med posten, men så sagde jeg, at han kan lade være med at svare.
Har jeg hold i det her? Eller er jeg helt forkert på den? Har min far en skreven ret, til at erhverve sig informationer om mine pakker og breve?
På forhånd tak.
Dreng, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej
Tak for dit brev. Det er en rigtig interessant problemstilling, du spørger til, fordi på den ene side har børn og unge ret til at have et privatliv ifølge Børnekonventionen, hvor man kan leve et liv uden at skulle blive kontrolleret - og på den anden side har forældre også en omsorgspligt overfor sine børn. Det er deres ansvar, at man trives og har det godt og de griber ind, hvis man er på vej ud i noget, som ikke er godt for én.
Så man kan sige, at forældre et meget langt stykke hen ad vejen skal respektere sine børns privatliv, og særligt også så længe, at der ikke er noget som de behøver at være bekymret for. Hvis en forælder dog er bekymret, så er det nok bedre, at tale med barnet om det, som er bekymrende i stedet for at kontrollere. Men i nogle tilfælde kan det dog være nødvendigt, simpelthen for at kunne komme til at hjælpe barnet.
Uden at vide det, men tolket ud fra det du skriver, så lyder det, som om din far nok mest af alt er blevet lidt nysgerrig.
Selvom om svaret et ikke er et klart "nej, det må de ikke" eller "ja, de må de godt", så håber jeg, at du kan finde noget afklaring på dine spørgsmål i det.
Den bedste hilsner
BørneBrevkassen
Andre der Hjælper
Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.
Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.
Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.