Mobning og skoleskift…

Hej.

Jeg er en dreng på 13 år som går i 7. Klasse.

Jeg har mange venner i skolen, men har det ikke så godt med at gå i skole, fordi jeg bliver mobbet af nogle som siger at jeg er grim, slår mig og alle de basic mobbe ting. Siden jeg ikke har det så godt med at gå i skole overvejer jeg at skifte skole.

Det eneste der stopper mig fra at skifte skole, er mine venner. Jeg har et par gode venner, som jeg er bange for at miste hvis jeg skifter skole.(Har prøvet det før, og har ingen kontakt med dem fra min gamle skole mere) Jeg vil gerne sige det til en voksen men er bare ikke særlig åben på den måde.

Jeg overvejer lidt at spørge min mor om jeg må skifte skole, fordi jeg bliver mobbet men er bare bange for at hun bliver sur, fordi jeg ikke har sagt det noget før.

Hvis dit svar til mit brev er, at jeg skal sige det til en lærer kan du godt glemme det. Jeg er bange for at det bliver for akavet, og hvis personen som mobber mig får at vide at jeg har sagt det, vil hun mobbe mig endu mere.

Vær sød at hjælp mig…

Dreng, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 13 år.

Tak for dit brev til BørneTelefonen. Hvor er det godt og modigt, at du har skrevet. Skolen skal være et trygt og rart sted at være. Det er skolen ikke lige nu, når nogle af de andre slår dig og kalder dig grimme ting. Jeg kan godt forstå at du ikke har det godt med at komme i skole og overvejer at skifte skole.

Det er vigtigt, at du husker på, at det ikke er din skyld, du bliver mobbet, men derimod fællesskabet i klassen, der er noget i vejen med. Det er hårdt at blive mobbet og det er slet ikke i orden og derfor er det også vigtigt at det stopper. Man skal have hjælp fra nogle voksne til at få stoppet mobningen.

Du skriver, at du gerne vil sige det til en voksen. Det synes jeg du skal gøre, da jeg tænker du har brug for støtte, så det kan stoppe. Mon  du kunne snakke med din mor om hvordan du har det? Jeg er sikker på hun ikke bliver sur over du ikke har sagt det før. Du har allerede vist stor mod ved at skrive til BørneTelefonen.

Hvis du oplever det er svært at snakke med din mor. Kunne du prøve at skrive et brev? Du beskriver det rigtig flot i det brev du har skrevet til BørneTelefonen. Måske kan du genbruge nogle af de samme ting i brevet? Jeg tænker, at et brev kunne være en god mulighed for at få sagt de ting, du har brug for.

Jeg ved, at nogle unge foretrækker at skrive til deres mor eller en anden voksen – og de har haft glæde af denne skriveguide:Guide: skriv det til nogen

Du skriver at du ikke har lyst til at sige det til din lærer, fordi du er bange for hvad der vil ske, hvis personen som mobber dig får det at vide. Det kan jeg sagtens forstå du er bange for og ikke har lyst til.

Men det er vigtigt din lærer får det at vide, fordi lærerne skal sikre, at alle børn trives og har god adfærd over for hinanden. Derudover har Alle skoler en Antimobbestrategi. Det vil sige en plan for, hvad skolen skal gøre, når mobning finder sted. Derfor er det vigtigt din lærer får det at vide.

Hvis du siger det til din mor, kunne hun måske også hjælpe dig med at sige det til din lærer. Du eller din mor kunne fx skrive til din lærer på ElevIntra, hvis du ikke kan lide at sige det på skolen. Her kan i skrive til din lærer, at du ikke vil have, at nogen ved at du har talt med hende/ham om det, fordi du er bange for at det bliver værre. Så ved din lærer at der skal gøres noget, men uden at sige hvem der har sagt det og at den bedste måde vil være at arbejde med hele klassens trivsel.

Indtil fælleskabet i klassen bliver bedre, synes jeg, du skal huske dig selv på, at du fortsat har mange venner i klassen. Lav nogle gode og sjove ting med dem. Og tal med dem om, hvordan du har det. De kan måske også hjælpe dig med at sige fra over for de andre, når de siger dumme ting.

Du er altid velkommen til at ringe til os på 116111. Så kan vi hjælpe dig med at finde andre måder at få hjælp på. Du fortjener at være glad og tryg, når du er i skole.

Kærlig hilsen

Børnetelefonen

Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning

Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.

Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.

Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.

Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.

Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.

Trin-for-trin hjælp

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!