Forandringer og mobning

Jeg er den første i min klasse der er blevet ramt af puberteten derfor har jeg mange bumser og bliver mobet. Men jeg har det også underligt og dårligt indeni begrund af jeg ikke kan forstå de ændringer der sker i min krop hjælp mig

Dreng, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 13 år

Det du beskriver, er helt genkendeligt for de fleste, der kommer tidligt i puberteten. Du skal vide, at det der sker med din krop nu, er noget alle må igennem, derfor vil de klassekammerater, som nu driller dig, snart selv begynder at opleve de samme forandringer i kroppen.

Men for at hjælpe dig lidt videre i din situation, ser jeg to ting, som jeg synes godt kunne være anderledes, to ting, vi/du faktisk kan prøve at gøre noget ved. Det vil jeg beskrive her i punkt 1 og 2:

  1. Hjælp til at stoppe mobningen.
  2. Råd i forhold til bumser.

1. Ingen skal mobbes, derfor vil jeg foreslå dig, at du taler med din lærer om den mobning, du oplever, og det er faktisk lærerens ansvar at hjælpe dig til, at du har det godt, mens du er i skole. Hvis du oplever at læreren ikke gør noget ved det, selvom du har fortalt om, hvordan du har det, så er det en god idé at tale med en anden voksen eller skolelederen.

Skolen skal også altid gøre noget, hvis de ved, at der er mobning på skolen. Din skole skal have en plan for, hvordan de stopper mobning, så det er trygt at være i klassen.

Hvis du har sagt til en voksen på skolen, at du bliver mobbet, og de ikke har gjort noget for at hjælpe dig, så kan du klage. Måske kan du få dine forældre eller en anden voksen til at hjælpe dig? Du kan starte med at klage til skolelederen.

Hvis du oplever, at der stadig ikke sker noget, efter at du har klaget til skolelederen, så kan du klage til Den nationale klageinstans mod mobning.

Du kan finde hjælp til at klage her: https://www.bornetelefonen.dk/klage

2. Mange oplever at få mere uren hud, når de går i puberteten. Det kan ofte hjælpe at købe en særlig ansigtssæbe og måske en creme, som kan hjælpe med at holde huden ren. Du kan evt. tale med dine forældre om dette, eller spørge på apoteket. Hvis du har meget uren hud, så vil jeg råde dig til at gå til lægen. Der er mange forskellige muligheder for at behandle uren hud, eller akne, som meget uren hud også kaldes. De forandringer du mærker i kroppen, tænker jeg også, du kan tale med lægen om. Højst sandsynligt er der en helt naturlig årsag til, at du har en underlig følelse i kroppen – forandringerne når man gå i puberteten kan være svære og give en mange spørgsmål. Så spørg endelig, du er ikke alene.

Du kan også tale med dine forældre om begge dele, hvis du har lyst. Det kan være, at de selv husker, hvordan det var, da de kom i puberteten.

Det er så flot du skriver og fortæller hvordan du oplever det at gå i puberteten. En tid, hvor du langsomt begynder at udvikles fra en dreng til en ung mand. Der sker en masse med kroppen. Du begynder at få hår forskellige steder på kroppen, stemmen ændrer sig og ja, så sker der også en masse psykisk. Man kan have dage, hvor man føler sig mere følsom, måske bliver ked af det eller dage, hvor humøret svinger. Alt sammen helt normalt, men som du selv skriver, så kan det være svært at forstå og svært at være i. Jeg kan også anbefale du kigger forbi https://www.sexlinien.dk/emneside-kroppen/pubertet.aspx Her kan du læse en masse om pubertet.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og får det godt igen. Du er altid velkommen til at skrive eller ringe til os på BørneTelefonen igen på 116 111, her sidder søde rådgivere klar til at snakke.

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning

Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.

Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.

Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.

Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.

Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.

Trin-for-trin hjælp

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!