Mobning og krænkelse

Hej BørneTelefonen.

Jeg har haft problemer efter min mor døde. Min mor døde for et år siden lige siden da har mine venner mobbet og drillet mig…
Da min mor blev begravet blev jeg krænket.
Har mange problemet og kan ik komme ud med det kan i hjælpe mig ???

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du

Hvor er det godt, du skriver, når du har brug for hjælp. Jeg kan læse i dit brev, at det har været rigtig svært siden din mor døde, og du har oplevet, at dine venner har drillet og mobbet dig. Du oplever at have mange problemer, men føler ikke, at du kan komme ud med dem. Derfor er det så modigt, at du nu har skrevet herind! Det er første skridt mod at få det bedre.

Først og fremmest tænker jeg, at det må have været rigtig svært at miste sin mor. Både for dig og for andre familiemedlemmer og venner omkring jer. Måske det også har gjort det svært for dig at vide, hvem du kunne tale med om det, fordi alle var kede af det?

Her på BørneTelefonen snakker vi med mange børn og unge om det at miste. For nogle kan sorgen fylde enormt meget hele tiden og for andre kan det komme i perioder. Man kan både få følelsen af at være ked af det, være vred, opleve uretfærdighed og blive sur. Hvordan mon det er hos dig? Og hvad gør du, når du tænker på din mor?

Jeg fortæller dig det, så du ved, at du ikke er alene om at have den oplevelse – mon det er rart at vide? Og jeg spørger til, hvad du gør, for at sætte nogle tanker i gang hos dig om, hvad der måske hjælper, når du tænker på hende. Ud fra dit brev får jeg nemlig fornemmelsen af, at du ikke snakker med nogen om det, når du er ked af det. Mon det er rigtigt forstået?

Det er helt okay, at du ikke altid har lyst til det, men jeg tænker faktisk, at det kunne være rigtig godt for dig at snakke med nogen om det. Måske en som også kendte din mor. Det kan være en bedsteforældre, en moster, din mors veninde eller en lærer. Mon der er en, du kan komme i tanke om?

Måske du kan fortælle den person, hvordan du har det. Måske I kan mindes hende sammen. Og måske I kan snakke om, at du følte dig krænket, da din mor blev begravet.

Det kan være, det kan hjælpe dig at skrive det i et brev, hvis det er svært at sige det højt? Så kan du bruge vores guide her, hvis du vil have hjælp til at komme i gang.

Hvis du ikke kan komme i tanke om nogen tæt på, du kan snakke med det om, så findes der nogle tilbud, jeg vil fortælle dig om:

Hos Skyggebørn kan man komme i gratis samtaleforløb, når man har mistet en tæt på. Det foregår i en gruppe med andre på ens egen alder, hvor man snakker om sorgen. Hvis du synes, det lyder spændende kan du se mere her. Din far eller din værge skal hjælpe med at tilmelde dig, hvis det er noget, du gerne vil.

Hos Sorglinjen kan man også få hjælp. Her kan man både få anonym og gratis rådgivning, men man kan også få forskellige samtaleforløb. Du kan læse mere her.

Du kan også kigge nærmere på BørneTelefonens side om sorg – her er både gode råd og ideer og man kan læse andres breve.

Det bekymrer mig, når du fortæller om, at dine venner har mobbet og drillet dig lige siden din mor døde. Det er nemlig ikke okay!

Men det er rigtig godt, at du kan mærke dine grænser, så du kan sige fra, når de bliver overskredet. Det kan godt være svært til en start, men man kan øve sig på det. Derfor tænker jeg på, om dine venner mon ved, at de gør dig ked af det?

Det kunne nemlig være en god start at fortælle dem, hvordan det føles at være dig. Måske de godt kan se, at det ikke har været okay, og de så vil være bedre venner for dig – og måske du har brug for hjælp til at snakke med dem. Mon du kan forestille dig at snakke med dem om det?

Uanset hvad, tænker jeg, det kunne være en rigtig god idé at snakke med en tæt på om det. Måske et familiemedlem, en lærer eller en anden.

Det er for meget at gå selv med, og derfor har du brug for hjælp. Både til at stoppe mobningen og drillerierne, men også til at støtte dig og være der for dig, når noget bliver svært.

Hvis det foregår i skolen, så er det vigtigt din lærer ved det – for så er det nemlig lærens og skolens ansvar at stoppe det. Det har de pligt til.

Derfor er første skridt, at få fortalt det til nogen, så du kan få hjælp til at stoppe det – for det er ikke okay!

Hvis du vil vide mere om, hvad man kan gøre, hvis man oplever at blive mobbet, kan du kigge med på vores hjemmeside her.

Jeg håber, at du kan finde hjælp i mit svar til, hvad du kan gøre herfra, så du fremover kan komme ud med det, du går med indeni og få hjælp til dine problemer.

Vi har alle sammen brug for hjælp engang imellem, selvom det kan kræve et stort mod at bede om den. Du har vist et kæmpe mod ved at fortælle mig om, hvordan du har det. Derfor tror jeg på, at du også kan finde modet til at spørge om hjælp fra en tæt på.

Du er altid velkommen til at ringe herind på 116111, hvis du vil snakke mere om, hvordan du oplever mobning, krænkelse eller sorg. Der sidder altid en sød rådgiver klar.

Jeg ønsker dig alt det bedste!

Knus BørneTelefonen

Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning

Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.

Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.

Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.

Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.

Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.

Trin-for-trin hjælp

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!