Mobning

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år,

Først om fremmest vil jeg sige tusind tak for, at du skriver ind. Det er virkelig modigt af dig at række ud. Især når jeg kan læse, hvor svært og skræmmende det er for dig at skulle snakke med nogen om det.

Det er ikke spor mærkeligt, at du har det, som du har det. At blive mobbet gør rigtig ondt og kan tage lang tid at ryste af sig. Også selvom man er kommet væk fra dem, der mobber.

Det er på en måde lidt som at komme slemt til skade, mens man er ude at cykle. Det tager måske lang tid for kroppen at blive hel igen. Og selvom man er blevet rask, kan man føle sig meget bange for at sætte sig op på cyklen igen. For hvad nu, hvis man kommer til skade ligesom sidst?

På samme måde kan det være rigtig svært at slappe helt af med sine nye venner. Når man netop før har prøvet af blive mobbet af sine klassekammerater.

Det bliver svært at tro på, at andre ikke vil mobbe en. Også selvom det måske ikke er noget, de har tænkt sig. Jeg kan sagtens forstå, at det er svært for dig.

Du kan måske læse lidt på vores side om skoleskift. Her er der også videoer og gode råd som du måske kan bruge.

Du har det bedre på din nye skole

Du fortæller mig, at du har det bedre på din nye skole. Det er rigtig godt at høre. Men jeg forstår også godt, at følelserne fra mobningen ikke bare går over med det samme.

Jeg tror, at det er rigtig vigtigt for dig at have lidt tålmodighed med dig selv. Du har været udsat for noget meget svært og hårdt. Det har taget dig lang tid at indse det. Og du har brug for tid til at få det bedre.

Det bliver tit lettere, når man taler om det

Jeg kan godt forstå, at det føles skræmmende for dig at tale med nogen om det her. Det gør det meget sejt, at du har skrevet ind til os. Det fortæller mig, at du er modig og måske stærkere, end du selv tror.

Måske føler du dig ikke klar til at fortælle andre om, hvordan du har det, lige nu. Det er også helt okay. Det kan være, at du om lidt længere tid har mere lyst til at tale med nogen om det.

Måske kan du starte med at hive din lærer til side eller en af dine nye venner. Måske er det rart at snakke med dine forældre. Det kan endda være, at de vil hjælpe dig med at snakke med din lærer. Men det er ikke noget, du er nødt til at gøre, før du føler dig klar.

Tag små skridt

Indtil du føler dig klar, kan du måske bruge lidt tid på at hyggesnakke lidt med dem, du har det bedst med i din nye klasse.

Det behøver ikke være om noget, der føles farligt eller svært. Det kan for eksempel være, mens man arbejder sammen i timen, eller når der er frokostpause.

På den måde kan det måske lige så stille blive mindre skræmmende og du kan få en tro på, at de andre vil dig det bedste. Har du mon mod på det?

Jeg ved nemlig fra andre, der har nogle af de samme oplevelser som dig, at man godt kan komme sig over mobning. Men det er vigtigt, at man giver sig selv tid og plads. Præcis som du allerede gør.

Jeg håber, at det hjælper lidt at læse det her. Du fortjener at føle dig tryg og glad på din nye skole.

Hvis du har brug for en snak, er du altid velkommen til at skrive herind igen eller ringe på 116111. Så sidder der en rådgiver klar til at tale med dig.

Mange kærlige hilsner fra BørneTelefonen

Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning

Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.

Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.

Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.

Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.

Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.

Trin-for-trin hjælp

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!