jeg er forvirret

hej jeg er en pige på 10 år.

Mit problem er at jeg har en bedste ven som tit minder mig på at jeg er overvægtig ved fx “bruger du en voksen størrelse” og så begynder hun at grine.

så mit problem er om jeg skal sige til hende at jeg gerne vil have at hun stopper eller om jeg bare skal håbe det går over.

please håber i vil svare på mit brev.

Hilse pigen der er forvirret.

Pige, 10 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 10

Jeg kan godt forstå, at du bliver forvirret over, hvad du skal gøre når din bedste veninde joker med dig på den måde.
Det er helt normalt at joke mellem venner, men det er forskelligt, hvad man synes, der er sjovt og nogle gange kan det være forskelligt fra dag til dag.
Men den bedste måde, man kan få lært sine venner om ens egne grænser, er at fortælle dem om dem. Med det mener jeg, at du skal fortælle din veninde, at det gør dig ked af det, når hun siger sådan nogle ting.
Jeg kan læse ud fra dit brev, at du selv synes,  at du er overvægtig og når din ven gør grin med det, så er det ikke noget, der gør det bedre eller nemmere.
Jeg tænker ikke, at din veninde gør det for at såre dig. Måske din veninde bare ikke ved, hvad hun skal sige? Måske hun mangler viden om, hvordan du har det med det hele?

Det er vigtigt, at du får det fortalt til hende på en stille og rolig måde - også selvom det kan være svært at få sagt. Du kunne jo fortælle hende, at når hun fx. siger: "bruger du en voksen størrelse" og griner bagefter, så gør det dig ked af det? Måske du også kunne fortælle hende, hvorfor det gør dig ked af det og bagefter spørge om hun ikke nok vil stoppe med det?

Det kan være at din veninde er en pige, der tit laver sjov med dig og at du også synes det er helt ok - men bare ikke lige med din vægt. Så kunne du jo fortælle hende, at du elsker når I griner og pjatter med hinanden, men at du har en grænse med din vægt. Det er helt OK at have en grænse og det skal du bare stå ved. Du skal ikke vente på, at det går over af sig selv - for det er ikke sikkert, at det gør det. Især ikke hvis din veninde ikke kan se og høre på dig, at du er træt af det. Sig det som det er og stå ved det. Hvis ikke din veninde respekterer det, så er hun måske ikke den bedste ven for dig?

Håber du får talt med hende

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.

Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe

Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?

Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.

At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.

Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.