Brev
jeg er forvirret
hej jeg er en pige på 10 år.
Mit problem er at jeg har en bedste ven som tit minder mig på at jeg er overvægtig ved fx “bruger du en voksen størrelse” og så begynder hun at grine.
så mit problem er om jeg skal sige til hende at jeg gerne vil have at hun stopper eller om jeg bare skal håbe det går over.
please håber i vil svare på mit brev.
Hilse pigen der er forvirret.
Pige, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 10
Jeg kan godt forstå, at du bliver forvirret over, hvad du skal gøre når din bedste veninde joker med dig på den måde.
Det er helt normalt at joke mellem venner, men det er forskelligt, hvad man synes, der er sjovt og nogle gange kan det være forskelligt fra dag til dag.
Men den bedste måde, man kan få lært sine venner om ens egne grænser, er at fortælle dem om dem. Med det mener jeg, at du skal fortælle din veninde, at det gør dig ked af det, når hun siger sådan nogle ting.
Jeg kan læse ud fra dit brev, at du selv synes,  at du er overvægtig og når din ven gør grin med det, så er det ikke noget, der gør det bedre eller nemmere.
Jeg tænker ikke, at din veninde gør det for at såre dig. Måske din veninde bare ikke ved, hvad hun skal sige? Måske hun mangler viden om, hvordan du har det med det hele?
Det er vigtigt, at du får det fortalt til hende på en stille og rolig måde - også selvom det kan være svært at få sagt. Du kunne jo fortælle hende, at når hun fx. siger: "bruger du en voksen størrelse" og griner bagefter, så gør det dig ked af det? Måske du også kunne fortælle hende, hvorfor det gør dig ked af det og bagefter spørge om hun ikke nok vil stoppe med det?
Det kan være at din veninde er en pige, der tit laver sjov med dig og at du også synes det er helt ok - men bare ikke lige med din vægt. Så kunne du jo fortælle hende, at du elsker når I griner og pjatter med hinanden, men at du har en grænse med din vægt. Det er helt OK at have en grænse og det skal du bare stå ved. Du skal ikke vente på, at det går over af sig selv - for det er ikke sikkert, at det gør det. Især ikke hvis din veninde ikke kan se og høre på dig, at du er træt af det. Sig det som det er og stå ved det. Hvis ikke din veninde respekterer det, så er hun måske ikke den bedste ven for dig?
Håber du får talt med hende
Kærlig hilsen
BørneTelefonen