Brev
Digitial Mobning.
Brevet er redigeret, så den unge er anonym
Hej kære BørneTelefonen.
Jeg er en 13 årig youtuber der laver youtube videoer.
Jeg spiller meget “Counter Strike” og derfor kender jeg rigtig meget til “Cyber bullying”.
Det sker tit at der er små børn, eller russere der råber ind i sin mikrofon i voice chatten, og det generelt “STANDARD” I Counter Strike.
Endag var jeg inde på en dansk server, hvor 2 voksne mænd (som også spiller det) de talte om autister. De sagde de var dumme, og retaderet.. Det er nu 1 år siden.. Jeg blev faktisk lidt ked af det.. det helt sindsygt hvor lort det community er.
(Har selv sygdommen)
Jeg har taget mig tid til at lave en video om digital mobning som forhåbenlig spreder sig.
Har også lige et spørgsmål: Har i nogensinde haft breve i brevkassen om andre der er blevet mobbet i Spil som f.eks, Counter Strike, Minecraft eller andre spil?
Mvh.
S, 13 år.
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære S på 13 år
Hvor er det bare et godt initiativ, du har taget! For ja, det er da selvfølgelig rigtig sårende, når andre taler dårligt om nogen på den måde. Og det er slet ikke i orden.
Det er godt, at du er så stærk, at du svarer igen på sådan en god måde, som andre kan få glæde af, og lære noget af.
Jeg ved faktisk ikke, om vi har fået breve, der specifikt handler om mobning i nogen af de spil, du nævner. Men vi har fået masser af breve, der handler om livet på de sociale medier og i det hele taget online - og også om gaming.
Du kan læse noget af det her: https://bornetelefonen.dk/brevkassen#?categories=8&sticky=1.
Digital mobning kan opleves som en nem måde at mobbe på, fordi man ikke rigtigt bliver konfronteret med dem, man mobber eller siger grimme ting til, eller om. Man er bare en stemme eller et username. Men det gør ikke mobningen mindre hård for dem, den går ud over.
Når der er mobning i en klasse, taler man tit om, at det er fællesskabet der er "usundt". At det er blevet okay, at snakke grimt til hinanden, holde hinanden ude og den slags. Derfor kommer man måske til at sige noget grimt om andre, fordi man er bange for, at ellers siger nogen noget grimt om én selv.
Sådan kan man også godt sige det om de digitale fællesskaber. Hvis det pludselig er blevet okay, at sige grimme ting i mikrofonen på et spil, så er fællesskabet blevet lidt usundt. Derfor tror nogen måske, at det er bedre at sige noget selv, end at være bange for, at få noget af vide. Fællesskabet kan blive bedre, hvis man oplever nogen, der siger fra. Det gør du - sådan!
Det, du skal huske, er, at det drejer sig om nogle få personer, der har været dumme at høre på. Du har garanteret mange flere venner og/eller følgere, der siger gode ting. Det kan du prøve at fokusere på, hvis du bliver ked af det.
Man kan ikke nødvendigvis stoppe folks dumme kommentarer, men man kan sørge for selv at have en god tone, og man kan vælge dem fra, der ikke har.
Og så er det vigtigt at huske, at hvis det begynder at gå én på, at man bliver talt dårligt til på nettet eller på anden måde bliver generet, så skal man tale med en voksen om det, så man kan få hjælp til at takle det.
Du kan altid kontakte BørneTelefonen, hvis du har brug for at tale med nogen om det.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen