Brev
Digital Mobning
Hej BørneBrevkassen….
Jeg har et problem som jeg ikke kan snakke med andre om og derfor vælger jeg at kontakte jer. I kender sikkert det sociale medie Formspring (jeg kan forestille mig at jeg ikke er den første der har haft ubehagelige oplevelser på denne side), og det er derinde jeg har oplevet en del ubehagelighedder. Jeg har fået trælse spørgsmål/kommentare omkring min krop.
Jeg har altid været kendt som “hende med den pæne krop” og jeg ved ikke hvorfor det pludselig er noget jeg skal mobbes med. Jeg kan ikke specielt godt lide min krop, men efter at jeg er blevet bekræftet i at andre synes den er pæn, har jeg accepteret den. Jeg har en blog som jeg opdatere hver dag omkring mit liv, og på den har jeg lagt nogle billeder fra min ferie, bl.a. et par stykker fra poolem hvor jeg har bikini på.
Her på det sidste er der kommet spørgsmål/kommentare på Formspring bl.a. (citater): – du kan vist godt lide din krop hvad? – wow. hvad vil du egentlig ikke gøre for at få opmærksomhed for din krop? – du kan ikke lide din krop? din blog er bare fyldt med din krop. cool story bro. tell it again:-s – din krop er faktisk ikke god? dine bryster hænger, din mave ser underlig ud og du har meget behårede ben:-S
Efter disse spørgsmål har jeg fået det dårligere og dårligere med min krop. Det sidste kom så sent som i går. Jeg får det dårligt i det hele taget. Har før været udsat for mobning, og det er bestemt ikke noget jeg har lyst til igen! Jeg ved ikke hvad fanden der er sket, jeg må vel have trådt en over tæerne, men hvem, det ved jeg ikke. Jeg er bange for at det fortsætter og bliver værre, bange for at det skal påvirke hele mit liv.
Jeg synes simpelthen det er så pinligt! For pinligt til at jeg kan snakke med mine forældre om det. For hvad nu hvis jeg har gået i for nedringede trøjer (det synes jeg ikke) og postet for mange billede af min krop? Så er det jo min egen skyld og jeg vil ikke virke billig! Jeg har ikke lyst til at starte i skole igen på tirsdag….
Håber meget at der kommer et svar! M.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære M.
Tak for dit brev til BørneTelefonen, det er godt du skriver hertil. Det er lyder bestemt ikke rart det du er udsat for på Formspring. Jeg kan godt forstå, du bliver ked af det, når du læser de kommenterer, der er lagt ind på din blog.
Som du selv skriver, er du bestemt ikke den eneste, der har oplevet at blive generet over de sociale medier. Det gør selvfølgelig ikke dine oplevelser mindre, derimod er du en af flere og flere børn og unge, der oplever at blive generet af en ny vej.
Ligegyldigt ad hvilken vej man oplever at få kommentarer omkring sig selv på, der gør at man bliver ked af det eller på anden måde såret, så er det ikke i orden. Det, der gør den digitale mobning til en udfordring, er at mange sider er åbne for kommentarer.
Når noget bliver skrevet, kan man ikke høre tonefaldet, og man kan heller ikke høre, om noget er ment sarkastisk. Der er også nogen, som ikke helt tænker sig om, før de skriver noget, der kan såre andre.
Kan det være en mulighed for dig inde på Formspring, at bruge den blokeringsfunktion der er? Den findes nederst på Formsprings side og hedder ”safty tips”. Med den kan du forhindre, at andre kommenterer din blog. Det er kun dem, du giver lov til det, der så kan skrive. Denne tilladelse til nogen giver du også via ”safety tips”.
Når det er sagt, vil jeg råde dig til at overveje en sortering af dine billeder. Selv om du føler, du er sød og absolut anstændig på billederne, kan de måske på andre indbyde til kommentarer. Måske kan der komme nedsættende kommentarer til din pæne krop, af ren misundelse.
Følelsen, dine billeder vækker ved andre, kender du ikke. Kunne det tænkes, der var nogen af billederne, du kunne erstatte af andre, for at passe på dig selv? Der er ingen som ved, hvilke personer der læser din blog og måske kopierer dine billeder. Der er ulovligt at bruge andres billeder uden deres tilladelse, men det sker jo desværre alligevel. Derfor vil jeg anbefale dig, at du nøje overvejer, hvilke billeder du har på din blog.
Jeg tænker ikke, at noget af det er din skyld, for der er ikke nogen, der ønsker at blive generet af andre. Jeg ved ikke, om du har oplevet nogen, der kommenterer din blog verbalt til dig, det kunne måske være i klassen eller lignende steder?
Måske er der andre af dine venner, som har oplevet lignende episoder? Kunne det være en mulighed for dig at tale med dem, det kunne være, de havde nogle gode råd til at løse udfordringen?
Du er også velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvis du har brug for at tale mere om hvordan du takler din fremtidige blog.
Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen