Brev
Dårlig til matematik
Kære børnetelefon:-)
Jeg er en pige på 14 år og går i 7 klasse…
Jeg har et problem fordi jeg er mega dårlig til matematik. Jeg tror faktisk jeg er den dårligste i hele klassen:-(
Jeg føler at jeg aldrig kan blive til noget. Det hele startede da jeg gik i 0 jeg havde svært ved at finde ud af at tælle de tal som stod i min bog dengang jeg kunne ikke regne eller noget og sad faktisk bare og kiggede efter hos en anden og sådan var det op gennem 0,1,2,3,4,5,6.
I 5 skulle vi have en prøve på 60 opgaver og jeg kunne ikke finde ud af ret meget jeg kunne svare på hvor mange dage der var på et år og hvor mange måneder der var og pulse lidt men det var også det. Da vi så fik opgaven tilbage havde jeg kun 17 rigtige:( jeg var ved at tude.
Jeg går så i klasse med en dreng som hedder M og han ville så vide hvor mage jeg havde fået rigtig og fordi jeg ikke ville fortælle det til ham gik han bare rundt og sagde at jeg sikkert havde fået mega mange fejl til mig. Lige til jeg sagde det til min lære.
Så i 7 fik vi en ny matematik lære han er bedere men jeg fatter stadig ikke ret meget. I 6 fik jeg noget matematik for 4 klasser som jeg kunne finde ud af. Nu skal jeg lave noget for 7 klasse fordi vi har skiftet lære.
Vi fik en ny dreng ind i klassen som hedder J og da vi skulle arbejde i grupper havde han sagt til sin gruppe “har i hørt når S skal svare i matematik” og så havde han vist grinet min ven sad så om bordt og hun havde så sagt det til mig:(
nu har vi i lige fået karakterer i skolen og jeg fik 02 i matematik:(.
Hvad skal jeg gøre!!!!!??????
Hilsen pigen der virkelig håber på svar:-)
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 14-årige pige
Tak for dit brev. Lad mig begynde med at sige: Du er ikke mega dårlig til matematik. Du har fået karakteren 02, og det gives for den tilstrækkelige præstation. Det vil sige, at du har gjort det acceptabelt.
Jeg kan sagtens forstå hvis du gerne vil blive lidt bedre. Men i virkeligheden tror jeg også det ville hjælpe dig at få lidt mere selvtillid i matematiktimerne, efter at du i mange år har ”sejlet din egen sø” og ovenikøbet blevet drillet af dine kammerater omkring matematikken. Rigtig tit handler faglige problemer i skolen om, at man har fået opbygget lav selvtillid (pga. en svær skolestart fx), og slet ikke om at man er ”dum” til et fag. Kan du genkende det?
Når jeg læser dit brev bliver jeg meget forundret over, at du ikke har fået noget ekstra undervisning i matematik. Måske mener dine lærere at du følger godt nok med.
Det du kan gøre nu er at fortælle din nye matematiklærer om hvordan du har det. At du ikke selv synes du forstår særlig meget, og at du oplever, at du ikke kan følge med klassen. Det kan være, at læreren slet ikke ser dine problemer – så der må du på banen og gøre det tydeligt for ham. Ville du kunne tage sådan en snak med ham?
Mon du har allerede har talt med dine forældre om hvordan du har det? Hvis du kunne få støtte fra dem ville det være rigtig rart for dig, tror jeg.
Din lærer kan enten indstille dig til ekstra undervisning på din skole, eller måske finde et andet ekstra undervisningstilbud i din kommune. Nogle kommuner har fx intensive sommerkurser for børn og unge.
Hvis dine forældre har råd kan I også hyre en privat lærer til dig, som kommer hjem hos jer og underviser dig en periode. En lidt billigere løsning kunne være at hyre en gymnasieelev.
Jeg er ikke i tvivl om, at du sagtens kan få det bedre med matematikken, især fordi du virker meget motiveret, og faktisk allerede har lavet en indsats der er ”tilstrækkelig”.
Det er også en god ide at tænke på alle de ting i skolen, som du er super god til. Vi kan ikke være lige gode til alle fag i skolen. Man kan altid øve sig og blive bedre, men lige så vigtigt at stoppe op og rose sig selv for alt det der lykkes.
De kærligste hilsner fra BørneTelefonen