Brev
Slemme mens smerter
Hej, jeg er en pige på 14 år. Jeg har haft menstruation i 2 et halvt år ca. og jeg har aldrig rigtigt haft smerter, men her de sidste par gange jeg har haft det er jeg begyndt og få så ondt. Jeg bliver hjemme fra skole når jeg har det for jeg kan slet ikke rejse mig, da det gør så ondt. Jeg startede med at få smerter under min mens da jeg begyndte at have sex jeg ved ik om det har noget med det at gøre. Jeg er virkelig træt af det for det er overhovedet til at klare at have så ondt, så jeg tænkte om du måske havde nogle gode råd eller om du måske vidste lidt om hvorfor jeg pludseligt er begyndt og få smerter, om det er pga sex? Eller hvad der sker. Tusind mange gange tak på forhånd.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14.
Av av av – det er ikke rart at gå rundt med smerter i underlivet.
Jeg kan ikke svare dig på, om du oplever kraftige menstruationssmerter på grund af, at du har sex under menstruation. Men det kan din læge måske svare dig på.
Jeg vil nemlig råde dig til at tage en snak med din læge snarest omkring dine smerter. Du skal ikke gå rundt med smerter, der er så voldsomme, som du beskriver. Jeg kan godt forstå, at du gerne vil have en forklaring på dem.
Jeg ved, at man kan finde løsninger, der hjælper på dine smerter. Uanset hvad smerterne stammer fra.
Du finder kontaktoplysninger til din læge på dit sygesikringskort. Du kan ringe til lægen på egen hånd og få en samtale. Din mor kan måske også hjælpe dig med at snakke med lægen, hvis du ønsker det. Måske har din mor også nogle gode råd til menstruationssmerter. Hun har måske også selv oplevet dem?
Du kan måske bruge sundhedsplejerske på din skole, hvis det føles lettere for dig?
Måske har du mod på at fortælle din lærer, at dit fravær skyldes nogle smerter, som du/I er ved at få undersøgt? Måske har du allerede givet din lærer en begrundelse for fraværet, som er tilstrækkelig?
Hvis du ikke allerede kender til prævention, er det godt med vejledning, så du er beskyttet imod kønssygdomme og graviditet. Det kan lægen også fortælle dig noget om. Men måske ved du allerede nok om den slags…
Jeg håber at det hele bliver meget bedre. Og indtil da vil jeg ønske dig god bedring.
Kærlig hilsen BørneTelefonen.