Brev
Ydre skamlæber
Hej Børnetelefon.
Jeg er en pige på 13 Jeg har nogle ydre skamlæber så det ligner, at jeg har en mini tissemand. Det er meget pinligt, og jeg ville ønske, at jeg kunne ligne de andre piger. Alle andre har de indre skamlæber men jeg har nogle ydre.
Jeg er også enormt bange for, når jeg skal gå i seng med en dreng, at han ikke vil gøre det med mig fordi jeg har ydre skamlæber. Jeg har også meget hår rundt omkring. Mine veninder kalder det for “Abehår” og har det også “dernede”.
Jeg ved bestemt ikke, om det her lyder normalt, men hver fredag når jeg sidder på wc forsøger jeg, at pille hår af, for at det skal se ordenligt ud, når jeg skal i seng med en dreng. Ved godt det lyder latterligt men.. Nå, men jeg har også lige et andet spørgsmål.
Det klør meget “dernede” og jeg har også udflåd lige for tiden. Idag lugtede det meget syrligt, er det tegn på mens?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13
Tak for dit brev.
Det kan være vanskeligt at vide, hvad du mener med ydre skamlæber.. Dog tænker jeg, at du skal vide, at der ikke er 2 piger/kvinder, der er ens - og vi dermed ser forskellige ud - også hvad skamlæber angår.
Hvis du dog tænker, at det er helt unormalt, så vil jeg råde dig til at hive fat i din sundhedsplejerske på din skole. Hun er vant til at tale med børn og unge om de ting, der sker med kroppen, når man udvikler sig, og hun har måske før fået lignende spørgsmål. Sundhedsplejersken har som regel en fast træffetid på skolen, hvor man kan komme ind og snakke med hende.
Du skriver, at du har meget hår rundt omkring, og at du prøver at pille hårene ud, når du er på toilet. Jeg tænker, at det må være ret smertefuldt at gøre det på den måde? Du forklarer, at dine veninder kalder din behåring for "abehår", og det synes jeg ikke lyder særlig rart. Som sagt udvikler vi os i forskelligt tempo, og dine veninder vil også få mere kropsbehåring på et tidspunkt, men det kan være et stort pres at være "den første" i en flok af veninder. Måske ville det være en hjælp for dig, hvis I kunne få sundhedsplejersken på besøg i klassen (måske på et pigemøde) og hjælpe jer med at få snakket om, hvordan det kan være at føle sig mere udviklet end de andre?
Omkring dit udflåd og kløen så kan det være et tegn på, at du er irriteret i skeden.. Måske du har vasket dig intimt med en sæbe, der var for "skrap" for dig? Det kan man godt blive rød og irriteret af, og det kan klø og svie. Man kan købe en særlig intimsæbe, som er mere skånsom - måske var det en mulighed at prøve det? Du spørger, om det kan være tegn på, at du snart får menstruation. Det kan det godt, men der kan også godt gå et stykke tid, før den kommer. Også her vil sundhedsplejersken på din skole måske være god at tale med.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Få flere råd og hjælp til Kroppen
I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.
På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.
Kender du privatsnak.dk?
privatsnak.dk kan du se film og læse om:
• Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
• Hvad gør man, hvis man får bumser?
• Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
• Hvornår har man sex første gang?
• Hvordan sætter man et kondom på?
… og mange andre spørgsmål.