Svære tider/mens og krop

Hej. Jeg er en 14 årig pige der er usikker.

De fleste fra min klasse har fx, mens men ikke mig. de er også begyndt at udvirkle kroppen, men mig kun meget lidt. jeg er også igang med at overveje efterskoler. Der sker bare så meget i mit liv. Hvad skal jge gøre ?

Håber i vil svare. -13 årig pige

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

kære Pige på 14 år

Tusind tak for dit brev til børnetelefonen!

Du skriver om et emne, der fylder rigtig meget hos piger i din aldersgruppe. Lad mig fortælle dig lidt om kroppen i første omgang.

Kroppen er i rivende udvikling, fra man er 12 år gammel, og alle kroppe vokser forskelligt med både vægt, højde, og  udvikling og hvornår ens menstruation begynder og det er meget forskelligt fra pige til pige. Der er ikke noget der er mere rigtigt eller forkert. Piger kan starte når de er 10år andre når de er 16år eller senere. Jeg vil rigtig gerne give dig nogle gode råd, så du kan få dine tanker lidt på plads og få lidt ro i hovedet.

Du skriver i dit brev du er usikker .Jeg kunne forestiller mig, at hvis du spurgte dine veninder, om de tanker du går med i henhold til din udvikling vil du opdage ,at de også oplever samme tanker som dig ind i mellem.

Når det så er sagt, så kan jeg godt forstå, du bliver ked af det og ikke rigtig ved hvad du skal , da der netop sker meget i din alder. Så vil du netop opleve denne  ked-af-det-hed, som  overskygger alting, og alt kan føles usikkert. Det er helt okay og du er netop på rette vej. Du skal bare have lidt mere viden om det der sker lige netop hos dig.

Et andet godt råd jeg vil give dig er at snakke med en voksen,  du føler dig tryg ved. Det kunne være, din mor, eller en moster eller en anden kvinde, som du  kunne gå en tur med en dag, og du kunne finde modet til at fortælle hende om dine tanker, tvivl og frustrationer omkring din krop.

Du kan også skrive det ned på papir, hvis det er svært at sige højt eller skrive det på en sms hvis det føles lettere for dig?  Ofte har ens egen mor prøvet noget, der minder om det, da hun selv var en pige, og hun har sikkert gode råd som du kan bruge, da hun selv har prøvet alt det du oplever nu.

Et andet råd kunne også være at tale med din idrætslæreren/ sundhedsplejsker på skolen  hvor pigerne i din klasse og dig, får undervisning i, hvor forskelligt kroppe udvikler sig og hvornår de forskellige ting starter.

Nogle får store bryster hurtigt. Andre får bryster langsomt. Nogle får meget små bryster andre får menstruation tidligt eller sent . Alt er helt normalt, og det kan være trygt og beroligende, at opleve de piger, man sammenligner sig selv med, også har svære tanker om kroppens udvikling. For du er ikke alene om at føle dig usikker engang i mellem.

Jeg sætter et link ind til dig her. https://bornetelefonen.dk/kroppen/ hvor du kan læse om kroppens udvikling på børnetelefonens hjemmeside. Jeg håber, det giver mening og at , du ikke er alene med dine tanker. Jeg håber du kan bruge nogle af mine råd til noget? Du må også meget gerne ringe ind til  børnetelefonens telefonrådgivning på nr. 116111 eller chat og sms fra vores hjemmeside.

Jeg håber sådan det gav mening for dig. jeg ønsker dig det bedste og pas godt på dig selv.

De varmeste hilsner fra børnetelefonen.

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer eller læse andre børns breve kroppen.

Du kan også deltage i afstemninger, prøve øvelser om selvværd og få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.