Brev
Dreng
Hej mig og en dreng fra 8 klasse (jeg går i 7) vi har snakket om at være sammen en dag bare hjemme hos en af os han syntes jeg er mega dejlig han syntes ikke vi skal have særlig meget tøj på når vi skal ligge sammen eller han siger han slet ikke skal have noget og jeg skal kun have lidt han vil godt røre med min røv og patter og det har jeg det faktisk fint med men så vil han så have jeg skal rør ved hans pik det har jeg overhovedet ikke lyst til men vil ikke ødelægge vores venskab så skal jeg bare gøre det
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dig på 13 år,
Tak for dit brev, jeg vil gøre mit bedste for at hjælpe dig.
Jeg kan forstå ud fra dit brev, at dig og en ven skal ses og være delvis nøgne og intime sammen. Når man er i din alder begynder man eksperimenterer med ens seksualitet og bliver nysgerrig på det andet køn.
Det er så godt at du mærker efter i dig selv, og ved hvor din grænse går. Det at du skal ses med din ven, og at du er ok med at han rører ved dig er at mærke efter i din egen krop. At du så kan mærke at det bliver for meget for dig, at du skal røre ved hans pik er ok. Det vil altså sige, at du skal ikke gå med til noget som du ikke har lyst til!
Du er på trods din unge alder en sej og vis pige der ved, hvornår noget kan blive for meget og måske også lidt utryg for en. Det er helt ok at sige fra, og du er fuld berettiget til at sige fra overfor din ven. Det kan jo være at din ven slet ikke ved, hvordan du har det inderst inde med det.
Det er så godt, at I har talt om, hvad I hver især har lyst til. Det lyder som om, at din ven også har brug for at vide, hvad du ikke er parat til. Han har brug for at vide, at du ikke har lyst til at røre ved hans pik. Måske kan du sige dét til ham – og at det er vigtigt for dig, at det ikke går ud over jeres venskab.
Og hvis din ven ikke er ok med det, siger det mere om ham end om dig. Du skal nok opleve en masse gode venskaber og med alt det der hører til.
Ring endelig ind til os på BørneTelefonen, hvis du har brug for at tale mere om det – vores søde rådgiver sidder klar på nr 116111.
Et kæmpe kram herfra.
Kærlig Hilsen
BørneTelefonen