Brev
Pletter
Jeg er begyndt at lægge mærke til at jeg får sådan nogle røde pletter på min skulder og lidt på armen og jeg ved virkelig ikke hvad det er, jeg ser det når jeg har været i bad. Jeg syntes aldrig jeg rigtig har haft det før og jeg har brugt den samme shampoo og alt det der.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Tak for dit brev. Hvor er det godt du skriver til BørneTelefonen når du har brug for hjælp. Jeg kan forstå at du har fået nogle røde pletter på dine skuldre og arme.
Når jeg læser dit brev tænker jeg, at det du spørger om, er hvad det er for nogle pletter og hvordan og hvorfor de mon er kommet. Det vil jeg forsøge at hjælpe dig med.
Først kommer jeg til at tænke på om det mon kan være en form for allergisk reaktion, varmeknopper eller måske bumser. Det kan være lidt svært at vide hvad det lige kan være, eftersom du bruger samme shampoo, som du hele tiden har gjort.
Har du mon talt med dine forældre om det? Måske de kan hjælpe dig med at finde ud af hvad det er for nogle røde pletter.
Jeg tænker på om det mon gør ondt? For hvis det gør ondt eller klør kan det måske være en god idé at tale med dine forældre om at ringe til lægen. Lægen kan se på pletterne og se om det er noget, du måske kan få en creme i mod.
Du har også den mulighed, at du kan besøge sundhedsplejersken på din skole. Din lærer kan hjælpe dig med at finde ud af, hvornår han eller hun er på skolen, så pletterne kan blive undersøgt.
Hvis pletterne ikke gør ondt eller på anden mådes føles ubehagelige, tænker jeg, at de måske bare forsvinder af sig selv inden længe. Nogle gange kan kroppen godt få nogle reaktioner, som går væk igen.
Jeg håber du har mod på at tale med dine forældre om det, og at du kan bruge mit svar.
De bedste hilsner fra
BørneTelefonen