Pletter

Jeg er begyndt at lægge mærke til at jeg får sådan nogle røde pletter på min skulder og lidt på armen og jeg ved virkelig ikke hvad det er, jeg ser det når jeg har været i bad. Jeg syntes aldrig jeg rigtig har haft det før og jeg har brugt den samme shampoo og alt det der.

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Tak for dit brev. Hvor er det godt du skriver til BørneTelefonen når du har brug for hjælp. Jeg kan forstå at du har fået nogle røde pletter på dine skuldre og arme.

Når jeg læser dit brev tænker jeg, at det du spørger om, er hvad det er for nogle pletter og hvordan og hvorfor de mon er kommet. Det vil jeg forsøge at hjælpe dig med.

Først kommer jeg til at tænke på om det mon kan være en form for allergisk reaktion, varmeknopper eller måske bumser. Det kan være lidt svært at vide hvad det lige kan være, eftersom du bruger samme shampoo, som du hele tiden har gjort.

Har du mon talt med dine forældre om det? Måske de kan hjælpe dig med at finde ud af hvad det er for nogle røde pletter.

Jeg tænker på om det mon gør ondt? For hvis det gør ondt eller klør kan det måske være en god idé at tale med dine forældre om at ringe til lægen. Lægen kan se på pletterne og se om det er noget, du måske kan få en creme i mod.

Du har også den mulighed, at du kan besøge sundhedsplejersken på din skole. Din lærer kan hjælpe dig med at finde ud af, hvornår han eller hun er på skolen, så pletterne kan blive undersøgt.

Hvis pletterne ikke gør ondt eller på anden mådes føles ubehagelige, tænker jeg, at de måske bare forsvinder af sig selv inden længe. Nogle gange kan kroppen godt få nogle reaktioner, som går væk igen.

Jeg håber du har mod på at tale med dine forældre om det, og at du kan bruge mit svar.

De bedste hilsner fra

BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.