Brev
Vilde smerter
Hej BB
Jeg skriver til jer fordi jeg har MEGET slemme menstruation’s smerter..
Jeg er så træt af at hver måned går jeg og har ondt!
Jeg kaster op inden jeg får den og har meget PMSi
Det skal siges jeg er 13 næsten 14 og har haft menstruation i næsten 2 år.
Mine smerter er blevet værrere med alderen. Det værreste er at jeg har “optakt” smerter 4 dage før min mens, så det vil sige at det føles som om jeg har mens i 9 dage..
Min mor er rigtig hjælpsom, men mine veninder forstår det over hovedet ikke og kan ikke forstå at jeg har det så dårligt og er sur hele siden.
Er der ikke en løsning?
Hvad gør andre piger?
Jeg er vel ikke den enste der har det sådan her?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13
Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at du kan føle det hårdt at have menustrationssmerter. Det lyder da også til, at dine smerter og symptomer er slemme. Det er meget forskelligt, hvor mange smerter man har, og hvor længe det varer. Du er bestemt ikke den eneste, der har det sådan.
Jeg tænker, at det nok kunne være en god ide, hvis du, evt. sammen med din mor, tager til lægen og snakker med lægen, om der er noget der vil kunne hjælpe dig. Jeg ved, at nogle får p-piller for at lette på smerterne, men det er ikke alle, det hjælper. Måske har lægen nogle andre forslag eller ideer til, hvad du kan gøre. Der er også nogle, der har glæde af alternative behandlingsformer, som zoneterapi eller akupunktur, men det koster jo nogle penge, så det er jo ikke sikkert, at det er en mulighed.
Det er godt, at din mor er hjælpsom og forstående, så hun vil jo nok også gerne tage med dig til lægen.
Kærlig hilsen BørneTelefonen