Vil gerne være som de andre

Hej BB.

Jeg er en pige på 12 år!

Jeg er på ingen måde tilfreds med mig selv… Jeg har korte ben, ikke ret udviklet.

Jeg er ca 152 og vejer 46 kg.

Jeg træner og prøver at spise så sundt jeg kan, men jeg taber mig ikke!

Har i nogle tips til at tabe sig?

Jeg har en “veninde” som ikke rigtig tænker over at hun kan gøre nogen ondt…

Tidligere i dag sagde hun “Ej, du er faktisk ret tyk” hun er selv meget tynd, yngre end mig og ret udviklet . Hun siger Tit ting så som “du er ikke særlig pæn” “Dine bryster er MEGA små” osv.

og jeg har talt med min mor, hun siger at jeg er fin som jeg er. Men sådan føler jeg mig bare ikke:(

9 ud af 13 piger i min klasse har menstruation og bryster! Jeg har ingen af delene!

Og jeg er den mindst udviklede… Er også den yngste…

Undskyld at mit brev måske er lidt forvirrende og måske også lidt uoverkommeligt!

Men jeg har brug for et svar og det sted jeg kunne få det bedste svar er her.

KH Pige, 12 år

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige 12 år

Tusind tak for dit brev, hvor du meget fint får fortalt om, hvordan du har det, og hvad du oplever i dit liv - specielt omkring din krop og dit udseende.

Hvor er det godt at du har skrevet herind, det kræver både mod og styrke at række ud efter hjælp, når man har det svært. Du er ikke tilfreds med den måde du ser ud på, men jeg kan fortælle dig, at du på ingen måde er overvægtig eller har brug for at tabe dig. Men derfor kan det godt være svært at være tilfreds med den måde man ser ud på, og det er vigtigt at tale med nogen om det.

Det er meget forskelligt hvordan og på hvilken måde man udvikler sig. Derfor er det også svært, når man kommer til at sammenligne sig med sine jævnaldrende veninder. Men det er selvfølgelig noget, som mange alligevel kommer til. Som du skriver, er du den yngste, dette er nok også med til, du oplever de andre er mere udviklede. Du er helt normal, og snart vil du også opleve at få menstruation og du begynder at udvikle dig, såsom at få bryster og mere kvindelige former.

Selvom du er helt normal, kan det gøre rigtig ondt, når en veninde siger sårende bemærkninger. Derfor kunne et forslag også være du taler med en lærer som du er glad for og tryg ved og fortæller hvordan du har det. Så kan læreren tage en snak med hele klassen om det at udvikles, men også om at være en god ven. Du kan jo aftale med læreren at han/hun ikke nævner I har talt sammen, men mere taler med hele klassen om de rigtig vigtige tanker du fortæller om, nemlig omkring at komme i puberteten. Du skal vide, der er ganske sikkert mange andre fra din klasse som går med mange af de samme tanker, og som kan have glæde af sådan en snak, hvad tænker du om det?

Det er så fint, at du har talt med din mor om det tidligere. Det fortæller mig, at du er god til at mærke efter hvordan du har det, og at du er god til at tale om det. Det er super godt og en stor styrke at have. Det kan være, at du har det så fint med din mor, at du har lyst til at tale lidt mere med hende om det? Det kan også være, at du tænker det er svært at tale med hende om det igen, og at du har brug for at tale med en anden voksen, som du er tryg ved.

Måske kunne det være sundhedsplejersken på din skole? Her vil du også kunne få lidt mere at vide om udvikling, hvordan du holder dig sund og samtidig passer på dig selv og din krop. Hvad tænker du mon om den idé?

Jeg tænker også, at det er ret vigtigt at du får talt med din veninde om, hvordan du har det med, at hun siger de ting til dig. Det er ikke sikkert, at hun er klar over, hvordan det påvirker dig. Jeg kan godt forstå, at det gør ondt og at det er svært for dig. Derfor er det også godt for jeres venskab, hvis I kan få talt ud om de ting, så det ikke kommer til at fylde for meget i jeres forhold.

Jeg håber du kan bruge mit svar, og at du føler dig forstået. Du er altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116 111, det er gratis og anonymt og den er åben hver dag.

De kærligste tanker fra BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.