Højde

Hej børnetelefonen

Jeg er en pige på 12 år som vil være højere

Jeg er 155 Ca. Og vil mindst blive 160 Ca.

Jeg har fået mens/menstruation

Har i en møde man kan bæive højere på

Jeg er også bange for at jeg aldrig får en kæreste fordi keg er så lav

Min mor har også sagt at jeg nok ikke bliver højere eller så meget højere

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej kære pige på 12

Tak fordi du har valgt at skrive til BørneTelefonen. Og fordi du vælger at dele dine tanker og bekymringer.

Jeg kan love dig for, at du ikke er alene!

Ud fra dit brev kan jeg læse, at din højde påvirker dig – måske gør din højde dig usikker? Og gør dig bekymret for, at det kan have betydning for, om du kan få en kæreste.

Heldigvis har kærlighed ikke noget at gøre med højden. Uanset din højde, er der virkelig stor chance for, at du en dag vil finde én, som også kan lide dig.

Allerførst vil jeg svare på dit spørgsmål: Jeg kender ikke til måder, man kan gøre kroppen højere på.

Det kan føles lidt svært at tænke på, at man ikke kommer til at ligne det store flertal eller gennemsnit. Men jeg ved, at det hjælper nogle unge at tænke på, at det ikke handler om at ligne et gennemsnit.

For på en måde findes gennemsnittet ikke i virkelighedens verden. Der er så mange forskellige måder, som kroppe kan være på. Forskelle i vægt, forskelle i ansigtstræk, forskelle på alle mulige måder. Når man tænker godt over det – så er mennesker jo virkeligt forskellige.

Jeg kan læse at du har snakket med din mor omkring din højde – har du prøvet at forklare hende, hvad det giver dig af bekymringer og hvilke følelser du sidder med? Jeg spørger dig, fordi det kan være en rigtig god ide, at fortælle sine forældre, når man går rundt med bekymringer.

Måske er dine forældre heller ikke så høje, for ens højde kan være arvelig. Det kan være, at din mor eller din far også har haft den slags bekymringer, da de var unge. Hvis det er sådan, kan du måske spørge ind til, hvordan de har haft det med deres højde, og hvordan de tænkte om det dengang?

Uanset hvad, så tænker jeg, at det kan være rart for dine forældre at vide, at du faktisk er bekymret for tanken om, at du ikke får en kæreste på grund af det med højden.

Du kan også overveje at besøge jeres sundhedsplejerske på jeres skole? Han/hun er vant til at hjælpe unge mennesker som dig, og har helt sikkert mange gang før, snakket med både drenge og piger omkring deres højde. Din lærer kan fortælle dig, hvordan du får fat på sundhedsplejersken (hvis du ikke allerede ved det).

Jeg håber, at du kan bruge mit svar til noget. Måske det har givet dig en følelse af, at du slet ikke er alene? Eller givet dig en ide om hvem du kan gå til og snakke?
Du er også altid velkommen til at skrive igen, eller ringe til os. Tak for dit brev.

Husk på, at du er lige som du skal være !

Venlig hilsen BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.