Brev
Vejer jeg for lidt
Kære brevkasse
Jeg er en pige på 12 og går i 6.klasse. Jeg vejer kun 38 kg og er 156 cm høj. Ved ikke helt om det er tyndt men jeg føler virkelig det er! Nå men til sagen….
På det sidste har jeg gået virkelig højt op i hvordan jeg ser ud. Jeg sammenligner mig ofte med andre piger i min klasse og jeg har ærligtalt svært ved at lade være. Jeg bliver tit fortalt hvor tyndt jeg er og jeg ved det jo entlig godt men jeg aner ikke hvad jeg skal gøre ved det. Jeg kigger mig i spejlet værd aften når jeg skal i seng, men det bliver aldrig bedre. Stadig spagetti tynde arme og så tynd at man kan se mine knogler oppe ved skuldrene.
Jeg kan simpelhen ikke klare at se på mig selv når jeg har sportstøjet på til idræt. Jeg føler at alle kigger på mig og tænker “ sikke tynd hun er! Spiser hun ikke nok, er hun syg eller hvad” jeg kan ikke få tankerne ud af mit hovede og det driver mig til Vandvid ( staves sikkert forkert ) Jeg kan ikke holde op med at tænke på hvad de andre tænker om mig “ sikke grim hun er, og tynd” “ sikke tynde arme hun har “
Jeg tænker hele tiden på det og jeg har nogle gange svært ved at sove, fordi mine tanker bliver ved med at træde i det. “ Jeg er så grim og tynd” tænker jeg altid når jeg placere mig foran spejlet. Jeg har prøvet alting. Jeg spiser extra meget til aftensmad og skipper næsten aldrig Mad tid. Jeg spiser 4 hele rugbrøder til middagsmad og spiser den samme mængde som mine forælde til morgenmad.
Jeg spiser ikke så meget junk food eller noget i den stil fordi det er ikke lige min smag. Men stadig er jeg så tynd i overkroppen og sikkert også mine ben. Jeg ved ikke om det bare er mig der overtænker det men det går mig virkelig på. Og jeg bliver så ked af det når jeg ser på mig selv i spejlet.
Jeg har ikke fortalt dette til nogen for jeg ved ikke hvordan jeg skal forklare det. Jeg bliver altid fortalt at jeg er en tynd streg i luften men de tager det ikke seriøst. De hved ikke hvordan jeg har det. Og jeg har ikke tænkt mig at fortælle det til andre end denne brevkasse. Jeg ved ikke hvordan jeg kan gøre noget ved det og jeg håber at jeg kan komme ud af det for jeg har det ikke godt med mig selv.
Ps undskyld at jeg skrev så meget.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år.
Det er rigtig godt, at du har skrevet til brevkassen. Man kan nemt komme til at blive trist og ensom, når man ikke deler det, der føles svært med nogen. Tankerne kører rundt i ring, og det kan være svært at falde i søvn om aftenen. Som du skriver så præcist, så bliver dine tanker ved med at ‘træde i det’.
Det må føles så anstrengende altid at høre andres stemmer for sig:“ Sikke tynd hun er! Spiser hun ikke nok, er hun syg eller hvad?” Jeg tænker, at det er godt, at du nu stopper op og spørger dig selv om, hvad der kan gøres. For det er svært i længden at holde fast i sig selv – og at kunne lide sig selv – når man konstant føler sig vurderet og bedømt.
Jeg kan se, at du heldigvis spiser alt det mad, din krop behøver. Jeg tænker også, at din krop kan alt det, den skal kunne.
Hvem mon bestemmer, hvordan ‘den rigtige krop’ skal se ud? Er der egentlig en bestemt måde, kroppen skal se ud på?
Jeg tænker, at det egentligt er en dårlig vane, at kommentere andres kroppe. Nogle fortæller dig, at du er ‘for tynd’. Jeg får lyst til at spørge:’I forhold til hvad?’
Er det vigtigt at ligne et gennemsnit eller flertal?  Din krop vokser og udvikler sig i sin egen rytme: Nogle piger vokser i starten mest i højden, og de er ofte tynde til de begynder at udvikle fedtdepoter. Andre udvikler måske deres fedtdepoter først, og de er ofte lidt buttede, indtil de begynder at vokse i højden.
Det er helt forskelligt, på hvilket måde, man udvikler sig. Der findes ikke en ‘korrekt’ og ‘rigtig’ måde at udvikle sig på.
I den periode sker der også meget med følelserne og humøret. Det skyldes hormoner. Man bliver nemmere vred, trist, eller frustreret. Mon der er andre i din klasse, der har det sådan – uden du ved det?
Du skriver, at du syntes det er svært at tale om dit udsende med andre. Det kan jeg sagtens forstå. Men jeg tror det er vigtigt, at du ikke går rundt med dine tanker og følelser alene.
Jeg kan se, at du er rigtig god til at formulere dig på skrift. Jeg tænker derfor, om det kunne være en ide at vise brevet til brevkassen og svaret her til andre voksne?
Det kunne måske være til din lærer eller en sundhedsplejerske på skolen? Hvad mon du tænker om den ide?
Du kunne også sige til din mor, at du har noget du gerne lige vil vise hende. Og så vise hende dit brev? Jeg tror, at hun vil synes du er sej, når du dele dine tanker med hende – og på den måde få hjælp.
Måske kunne du få en snak med din mor om, hvordan det var for hende at være i puberteten, da hun var i din alder. Måske havde hun det på samme måde som dig. Tit udvikler man sig på samme måde som sine forældre gjorde, da de var i puberteten.
Sundhedsplejersken på skolen kan – som sagt – være rigtig god at snakke med om puberteten. Hende kan du snakke med alting om. Hun har tavshedspligt, så hun siger det ikke til nogen. Måske kunne din mor hjælpe dig med at få en aftale med hende?
Jeg håber du kan bruge mit svar. Ellers vil jeg anbefale dig at logge på chatten på Børnetelefonen på 111 116.
Der sidder en sød rådgiver som er klar til at chatte med dig.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen