Brev
Vægt- undervægtig?
Hej
jeg har det problem at jeg er meget tynd,
man kan se mine ribben og når jeg snakker og trækker vejret er de virkelige tydelige, et par fra min klasse har kommenteret på både negativt og positivt,
jeg vejer 43 kilo og er ca 168 høj, jeg er ikke særlig muskulær og er rimelig spinkelt bygget,
er det noget der vil balancere sig i puberteten eller når jeg bliver ældre?
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 13 år
Det behøver ikke være et problem at være tynd. Som du måske ved, er der stor forskel på, hvordan vi er bygget. Nogle er spinkle, mens andre er mere robuste.
Det vigtigste er derfor, hvordan du passer på dig selv og din krop. Sørger du for, at den har det godt? Spiser du almindeligt? Hvis du gør det, behøver det ikke at være et problem.
Når du tænker på din vægt, vil jeg anbefale dig at tale med en voksen om det. Fx dine forældre og/eller skolens sundhedsplejerske. I kan sammen finde ud af, om der er noget, I skal være opmærksomme på - det kan være at kigge på den mad du spiser, som er med til at få dig til at vokse og holde dig sund. Her har sundhedsplejersken gode råd til dig  -  og dine forældre.
Afslutningsvis spørger du, om det vil ”balancere” sig i puberteten. Det kan det godt. De fleste vil opdage, at deres krop ændrer sig, når de går fra barn til ung. Fx begynder musklerne at udvikle sig, stemmen bliver dybere og skuldre bliver bredere. Det er helt normalt, men da du "kun" er 13 år, er din krop slet ikke færdig med at udvikle sig. Der kan med andre ord ske rigtig meget endnu. Men, din krop har brug for energi til at udvikle sig, og den energi får den gennem god og sund mad.
Jeg håber, du har fået svar på dit spørgsmål? Husk, at du altid kan kontakte BørneTelefonen.
De bedste hilsner
BørneTelefonen