Brev
Vægt
Hej børneBrevkassen
Jeg er en pige på 13 år, som ikke har det så godt med min vægt.
Jeg er ca. 162 høj og vejer omkring de 54 kilo, og jeg ved godt det er normalvægtigt, men det er alligevel i den høje ende. Jeg skriver egentligt fordi min vægt er en 5-6 kilo højere end de andre piger på min højde, og jeg har også en større numse, og større bryster end dem. Og jeg er begyndt at få fedt omkring hofterne, hvilket gør mig en smule bredere end normalt.
Mine lår er en del mere muskuløse (der er dog stadig for meget fedt på dem efter min mening), da jeg spiller badminton 5-6 timer om ugen, og går til fodbold og løber en gang om ugen.
Det er heller ikke fordi jeg har mere fedt på maven(jeg har en ret markeret mave) end de andre, jeg har det bare dårligt med min vægt.
Og nu ved jeg, at jeg ikke rigtig er kommet til sagen endnu, men den er altså, at jeg godt kunne tænke mig at vide om jeg burde bekymre mig over min vægt. Og om det ville være dårligt hvis jeg tabte mig omkring 4 kilo, så min vægt kom ned på 50.
Det virker måske som et ret ligegyldig brev, men det ville betyde meget hvis i ville svare på det!
Hilsen mig.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13
Tak for dit brev. Du skriver om dine bekymringer med hensyn til vægten. Ja, det er jo noget en del piger tænker meget på, du er bestemt ikke den eneste. Du spørger om det vil gøre noget at du taber 4 kg..??
Jeg tænker ud fra det du skriver: at du har mange muskler, og at du er mere udviklet med hensyn til bryster og bagdel, at din vægt er helt fin som den skal være. Det er helt normalt at begynde at tage lidt på i din alder, når du udvikler bryster og mere fedtvæv på hofter og baller. Måske skal du prøve at være stolt af, at du er ved at få en smuk kvindekrop? Og dine muskler vejer jo også. Du er nu i puberteten, hvis ikke du har fået det, får du sikkert også snart din menstruation - altså i det hele taget er du i gang med at udvikle dig til en ung kvinde, og den proces tager altså af og til, noget tid før, vores opfattelse af os selv kan forstå det.
Jeg tænker at der ikke er nogen grund til at gå på slankekur. Mon de piger du har sammenlignet vægten med, kan tænkes ikke værende så langt i deres udvikling endnu, og mon de dyrker sport ligesom dig? Vi er alle forskellige og udvikles ikke på samme tid. En ide kan være fx at spørge sundhedsplejersken eller din læge om dine tanker og følelser om vægten, de kan vejlede i vægt i forhold til højden og samtidig tale med dig om udvikling og kost, hvad tænker du mon om den ide?
Du lyder som en aktiv pige, med både badminton, løb og fodbold, det er sundt med motion og som du fortæller er du mere markeret, det håber jeg du er/bliver rigtig stolt af, det er tegn på du er i god form og tager dig af din krop. Din vægt siger ikke det hele om man vejer for meget eller ej. det afhænger også af fordeling af muskler/fedt, så det kan være godt at øve sig på at slippe fokus på hvad præcis vægten er, men mere lære at acceptere sin krop og finde de steder på kroppen, som man er stolt af og som er ens "yndlingspunkter". Måske er det din markerede mave, dine øjne, dit hår eller en skønhedsplet et særligt sted? Vi har alle et større eller mindre sted på vores krop, som er smukt på os. Håber du kender dit smukke sted, og ellers håber jeg du går i gang med at finde det. Du lyder i hvert fald som en rigtig dejlig pige, som er god til at tænke over tingene og til at skrive herind. Det synes jeg er flot, det kan du være stolt af...
Har du mon snakket med andre om det? Måske kunne du prøve at snakke med din mor og dine veninder om det, så du ikke skal gå og spekulere over det alene? Du er også altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke.
Kærlig hilsen BørneTelefonen