Brev
Udvikling
kære brevkasse
jeg er pige på 11 år jeg er ikke ligesom andre piger i mit klassen… Jeg mener jeg har allerede fået bryster og hår og de andre piger har sted væk ikke (jeg går i 4 klasse)
jeg bliver hele tiden ked af de fordi de andre piger (i idræt) kigger på mig mærkeligt og jeg er sådan tyk jeg er 11 år og mit vægten er 50 jeg se rigtigt tykt ud og jeg gider bare ikke går til idræt mære jeg tager ikke min idræts tøj med fordi så efter kigger alle underligt på mig igen
hilsen N*******
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære N… på 11 år.
Tak for dit brev til BørneBrevkassen. Jeg tænker det er godt du skriver herind til, og jeg vil gerne prøve at hjælpe dig. Du skal vide, at det er meget forskelligt, hvornår kroppens udvikling begynder, og hvor stærkt det går.
Jeg tænker alligevel, om du måske ville kunne tale med din idrætslærer om, hvordan I skal være mod hinanden, når der klædes om til idræt..? Faktisk skal din idrætslærer også være der, når I klæder om. Sådan kan det netop ofte undgås, at nogen føler de bliver drillet, set mærkeligt på eller på anden måde generet, når der klædes om og bades.
En anden mulighed var måske, at du kunne tale med din klasselærer om, hvordan du føler det..? I 4. klasse kan det være en god ide, at læreren tager de første snakke med jer om, hvad det er der sker med jeres kroppe og hvordan kroppene ligeså stille begynder at forandre sig. Hvis det er svært for dig at tale om, kan du måske vise din lærer dit gode brev og mit svar til dig?
Du skriver, at du vejer 50 kg, og at du selv synes du er ”sådan tyk”. Selv om du ikke skriver mere om det i dit brev, vil jeg lige kommentere for dig, at hvis du er ked af den størrelse du har, skal du måske have hjælp til, hvordan du kan gøre noget for at ændre på dine kostvaner og lign.
Måske kan dine forældre hjælpe dig, eller var det en mulighed at tale med skolens sundhedsplejerske? Det kan i mange tilfælde være svært at stå med alene, hvis du tænker at du gerne vil ændre på din vægt.
Du er også altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, det er gratis og anonymt.
Mange kærlige hilsner fra
BørneBrevkassen
Få flere råd og hjælp til Kroppen
I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.
På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.
Kender du privatsnak.dk?
privatsnak.dk kan du se film og læse om:
• Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
• Hvad gør man, hvis man får bumser?
• Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
• Hvornår har man sex første gang?
• Hvordan sætter man et kondom på?
… og mange andre spørgsmål.