Brev
Mig og min veninde og ome TV
Jeg var på ome TV med min veninde hvor der var mange der viste p** og jeg har ikke løst til at sige det til mine forældre er nemlig bange for at de bliver sure men kan bare ikek få det ud af
It hoved
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej
Jeg kan læse i dit brev, at det virker som om, du sammen med din veninde var nysgerrige, men at du nu bliver negativt påvirket af det du så i tv’et, og at det nu fylder virkelig meget i dine tanker. Og det kan jeg virkelig også godt forstå.
Jeg kan sagtens forstå, at de billeder er svære at glemme igen, og det er helt forståeligt, at du ikke brød dig om at se den slags.
Det er meget almindeligt, og det kan føles grænseoverskridende og ubehageligt, når man i din alder bliver konfronteret med sex og porno. Porno er nemlig lavet til voksne.
Du skriver, at du er bange for at sige det til dine forældre. Jeg ved ikke, hvordan du har det med dine forældre, men jeg tænker, at det kunne være en god idé at du finder en voksen, en som du er tryg ved og som du kan fortælle om de ting, du så inde i tv’et. Men også særligt de billeder, du nu bliver ved at få inde i hovedet, og som forstyrrer dig.
Hvis du tænker, det er svært at begynde på den samtale, så kunne det måske være en fin idé at skrive dine tanker ned i et brev. Du kan finde lidt hjælp til, hvordan man kan skrive de breve, der måske kan føles lidt svære, her.
Du kan selvfølgelig også fortælle, at du har skrevet herind, og vise mit svar, hvis det hjælper dig.
Det er i hvert fald bare rigtig vigtigt, at vi får den slags ubehagelige billeder og tanker ud, så vi ikke sidder med dem helt alene, og at de fylder så meget i  tankerne. Når vi snakker med andre om den slags, deler vi på en måde vores tanker og følelser, og gør det lettere at være i og kan give noget ro i hovedet.
Derudover kan du også gå ind på BørneTelefonens hjemmeside, og læse under ’mit problem er…’, hvor du så kan vælge temaet porno. Her kan du nemlig læse om andre råd til netop dit problem, og læse andre børns breve om emnet. Du kan besøge stedet på hjemmesiden her.
Du har vist en styrke ved at skrive herind til mig. Den styrke håber jeg, at du kan finde frem igen. Jeg håber, at den styrke  også kan give dig mod til at snakke med andre om de tanker, der fylder meget for dig.
Du er altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen igen ved også at ringe, sms’e eller chatte med os på BørneTelefonen på: 116111.
Kærlig hilsen BørneTelefonen