Min krop mine grænser

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej pige
Hvor er det godt du skriver. Jeg kan godt forstå du føler det er ubehageligt at drengene overskrider dine grænser.

Du skriver at du gerne vil have drengne blander sig uden om hvordan din krop udvikler sig. Selv om det de siger ikke er negativt kan det stadig være ubehageligt, det er godt du mærker efter og kender dine grænser.

Du har allerede prøvet at snakke med din lærer og det er et godt sted at starte.
Måske du kan prøve igen og sige de stadig gør det, du kan måske vise hende dit brev og mit svar så hun er helt med på hvad der foregår?

Du kan også snakke med nogle af dine klassekammerater så kan i jo (eller du kan også selv) foreslå jeres klasselærer at sætte nogle regler for hvordan, man taler til og om hinanden.

Du kan overveje at tage en snakke med dine forælder om hvad der foregår. Du behøver ikke gå med problemet selv og de kan hjælpe med at snakke med din lærer eller med drengenes forældre måske til et forældremøde.

Det er vigtigt at du ved at din skole skal hjælpe dig så du har det godt.

Som du selv skriver i titlen er det din krop, så du har også ret til at sige fra over for at de slår dig i numsen.

Du skriver også om en dreng der kyssede dig ude du sagde ja. Det kan jeg godt forstå du ikke brød dig om, det er slet ikke i orden.

Du skriver du har en kæreste og jeg tænker at den oplevelse måske kunne gøre dig bekymrede for hvordan han (går ud fra din kæreste er en dreng) ville reagere?

Jeg syntes du skal overveje at snakke med din lære eller forældre om dét den dreng gjorde. Som et problem ud over det de andre drenge gør.

Det drengen har gjort er at tvinge dig til noget du ikke har sagt ja til. Det overskred dine grænser på en meget personlig måde, da det at kysse er noget man normal kun gør med folk man kan lide/er kærester med.

Det kan måske være svært at snakke om, men det er vigtigt du prøver, for det er ikke noget der skal ignoreres. Du har ikke gjort noget forkert, det er drengen der gør noget forkert.

Du får lige et link til en side hvor du også kan få hjælp her.

Jeg håber du kan bruge min råd. Hold fast i at du ved hvor dine grænser går og bliv ved med at være modig og sig fra. Husk der altid er nogle der er klar til at hjælpe og lytte.

Du er altid velkommen til at skrive ind igen eller ringe til BørneTelefonen på 116111, hvor der sidder voksne klar til at snakke.

Jeg ønsker dig alt det bedste.

Kærlig hilsen fra BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.