Brev
Træner jeg nok? – Og spiser jeg for lidt eller for meget?
Kære BørneTelefonen.
Jeg er en pige på 15 år (ca. 158 cm og mellem 41,5 – 43 kg), og jeg er vildt frustreret over den nederste del af min mave! Jeg er tynd alle steder på kroppen bortset fra den nederste del af min mave, hvilket er vildt irriterende, men jeg ved ikke hvad jeg skal gøre…
Jeg motionere allerede 5-6 gange om ugen (hvis man ikke tæller at svømme om morgnen en gang om ugen med) – styrketræning 2-3 gange om ugen i 30 min., og kredsløbstræning 2-3 gange om ugen i 30 min. Samtidig spiser jeg så sundt som jeg overhoved kan – spiser ikke slik, kage, osv. – og jeg spiser alt mellem 1200-1400 kalorier om dagen (kommer an på dagens forløb). Jeg drikker højt sandsynligt ikke nok vand – omkring 5 glas vand om dagen, måske lidt under.
Det skal så også lige siges at jeg er godt stresset, og tænkte at det måske kunne være en grund til at den buler som den gør…
Mine spørgsmål er bare:
-Træner jeg nok?
-Spiser jeg for lidt eller for meget?
-Burde jeg tage på? Hvis ja, hvordan gør jeg så uden at få en større mave?
-Hvordan får jeg en mindre mave?
-Er jeg ved at få en spiseforstyrrelse?…
…Grunden til mit sidste spørgsmål er fordi at jeg er begyndt at være bange for at spise for meget – KONSTANT! Jeg tør ikke spise bananer, hvidt brød, pasta, alt jeg har læst der har mange kalorier…. (jeg spiser dem dog alligevel hvis jeg er tvunget til det). Jeg kan ikke lade vær med at veje mig, måle min mave med et målebånd, kigge på min mave i spejlet (og hver gang synes at jeg ser tykkere ud end igår) og tælle hvor mange kalorier jeg har fået ind, og jeg tør ikke spise over 1400 kcal (og hvis jeg gør bliver jeg sur på mig selv)… Jeg prøver hele tiden at have så meget kontrol over hvad jeg spiser som muligt, og jeg får dårlig samvittighed de dage jeg beslutter mig for ikke at træne (fordi min krop har brug for pauser mindst 1 gang om ugen)…
Lyder det som en spiseforstyrrelse?…
Jeg ved ikke om i er eksperter inde for dette område, men jeg håber jeg kan få svar på bare nogen af dem…
Hilsen den frustrede pige.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år.
Tak for dit brev. Jeg vil nu forsøge at hjælpe dig og besvare dine spørgsmål så godt som muligt.
Det kan først og fremmest være meget svært at blive klog på sin krop og dens udvikling. Ligeledes er det virkelig en jungle, når man skal finde ud af hvad der er sundt/usundt og hvonår “nok” er nok.
Men en god tommelfingerregel er, at man altid bør have det godt fysisk. Man bør helst have en følelse af at man kan koncentrere sig i sin skole, sove godt om natten, være aktiv og generelt kunne klare sig igennem sin hverdag. Man skal helst ikke at gå rundt med hovedpine eller maveproblemer for længe.
Derudover er det også vigtigt at have det godt psykisk. Det vil sige at man føler sig mere glad end ked af det, og føle at livet er værd at leve. Man må helst gerne føle sig nogenlunde tilfreds når man ser sig selv i spejlet og føle at man er noget værd, også overfor andre mennesker såsom ens venner og familie.
Nu er jeg jo hverken læge eller sundhedsplejerske som normalvis er dem, som kan vejlede dig i forhold til din kropsvægt og livsstil. Ment lyder bestemt også som om,  at du spiser sundt og træner rigtig meget. Måske endda for meget og for meget styr på kalorierne.
Du spørger mig om, du mon har en spiseforstyrrelse. Det er igen kun noget som din læge kan vurdere. Men jeg ved, at det ikke er meningen, at du skal gå og tænke på kost og motion konstant.
Hvis man tænker meget over kost, motion og sundhed generelt, kan man godt stresse sin krop. For når man skal have tid og overskud til ens skolegang, job, venner og familie kan det også være enormt hårdt for ens krop at skulle træne meget hver dag.
Det bliver særligt hårdt for kroppen at følge med, hvis man samtidig også bruger sin hjerne på at tænke over kost og motion konstant. Kroppen har brug for nærende mad og ikke mindst nok kalorier, når den skal kunne klare hverdagens strabadser.
Så måske er bulen på din mave et tegn på, at din krop er på overarbejde og nu forsøger at sige fra. En overbelastning af ens krop og stress generelt kan komme til udtryk på mange forskellige måder. Igen vil din læge kunne fortælle dig meget mere om dette og om stress generelt.
Din læge vil også kunne henvise dig til en diætist, som kender en masse til en sund og god livsstil. Nogle diætister kan også lave både kost- og træningsprogrammer som passer præcis til dig og dine behov og ønsker. Det er ikke altid mere træning er godt, men at man træner klogt og få øvelser, som hjælper en.
Som du nok fornemmer i mit svar – så er det en rigtig god ide, at du får en tid ved din læge. Fortæl din læge omkring de tanker og de spørgsmål, som du har nævnt her i brevet. Så tror jeg på, at din læge nok skal lytte og finde en god løsning til dig.
Derudover vil jeg også råde dig til at snakke med en voksen, som du føler dig tryg ved. Det kunne være en af dine forældre, en moster, en god skolelærer eller en helt fjerde. Det føles nemlig dejligt at dele sine tanker med en voksen, især når de nu fylder så meget som dine gør.
Hvis du har brug for at snakke med en voksen, som du ikke kender i forvejen, kan du gratis og anonymt kontakte LMSOS.dk. De er vant til at snakke med børn og unge, som også har tanker og spørgsmål omkring kost og motion som du har. Du finder deres kontaktoplysninger ved at klikke her: https://lmsos.dk/raadgivning.
Du er også altid hjertelig velkommen til at kontakte os på BørneTelefonen igen. Det kan også være på telefon eller sms 11611.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen