Brev
Små bryster
Hej BørneTelefonen.
Jeg er en pige på 14 snart 15 år. Jeg er rigtig ked af mine bryster og bekymret for at de aldrig vokser.
De begyndte at gøre ondt da jeg var omkring 10-11 år, og er næsten ikke vokset siden.
Jeg er rimelig høj og også slank, men mine andre veninder er også både høje og slanke, men har altså stadig fået bryster, og nogen af dem har ikke engang deres menstruation endnu.
Mine bryster går mig meget på, specielt fordi det er noget, jeg ikke som sådan kan ændre.
Jeg spurgte min mor omkring hvornår hun begyndte at få bryster, og hun sagde at hun var en af de første i hendes klasse der fik bryster, hvilket gør mig usikker nu hvor jeg næsten ikke engang kan passe en A skål i bh 🙁
Er der noget galt?
Og hvor lang tid går der før mine bryster begynder at vokse??
Mvh en pige der er ked af sine små bryster 🙁
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14, snart 15 år
Mange tak for dit brev. Hvor er det godt, at du skriver herind, når der er noget, som fylder for dig. Jeg vil forsøge at svare på dine spørgsmål efter bedste evne.
Jeg kan læse i dit brev, at du er rigtig ked af dine bryster, som du beskriver som små. De begyndte at være ømme, da du var omkring 10-11 år, men du synes ikke, de er vokset siden. Du fortæller, at du er bekymret for, at de aldrig vokser sig større.
Det er tydeligt i dit brev, at størrelsen på dine bryster er noget, der går dig meget på. Særligt fordi at dine veninder har nogenlunde samme kropsbygning som dig, og deres bryster er større. Det gør dig usikker, og du spørger, om der kan være noget galt med dine bryster? Og hvornår de mon vil begynde at vokse? Er det mon rigtig forstået alt sammen?
Der er intet i vejen med dig eller dine bryster
Lad mig endelig starte med at svare på dit primære spørgsmål: Der er ikke noget galt med dig eller dine bryster. Der er rigtig mange piger, der først begynder at udvikle bryster, når de er 16-18 år, så du er slet ikke alene. Almindeligvis begynder brysterne at vokse, når en pige kommer i puberteten, men det kan sagtens være ret sent i puberteten. Så umiddelbart kan dine bryster altså nemt nå at vokse. Hvornår det vil ske, (og om det vil ske), er der desværre ingen, der kan svare på med sikkerhed.
Du arver som regel dine bryster
Du skriver, at du har snakket med din mor og spurgt hende om, hvornår hun mon fik bryster. Først og fremmest synes jeg, det er rigtig sejt, at du har en så fin og tæt relation med din mor, at I kan snakke om den slags. Det er virkelig stærkt! Og du har faktisk fat i den lange ende: Udseendet på dine bryster er nemlig primært genetisk bestemt. Du arver altså dine bryster, kan man næsten sige. Men derudover har vægt, hormonniveau og andre faktorer også betydning for, hvordan dine bryster kommer til at se ud.
Det giver mig lyst til at spørge, om din mor mon har store eller små bryster? Hvis din mor har store bryster, så er der overvejende sandsynlighed for, at du også får det. Det modsatte gør sig også gældende, så hvis din mor har meget små bryster, så får du det nok også.
Når man føler sig anderledes
I dit brev nævner du, at dine veninder, der har samme kropsbygning som dig, er begyndt at udvikle bryster. Jeg får en fornemmelse af, at du måske synes, at det er lidt ”snyd”, når nogle af dem ikke engang har fået menstruation endnu. Jeg antager, at du nok har fået din menstruation. Er det mon rigtig tolket? Det er i hvert fald tydeligt for mig, at du er vældig ked af, at du har små bryster og dermed ser anderledes ud end de andre piger.
Kære du, jeg kan sagtens forstå dig. Teenagetiden er der, hvor fællesskaber og venskaber har den allerstørste betydning, fordi vi bruger hinanden til at spejle os i, identificere os med og modnes med. Mange teenagere fortæller os faktisk, at de synes venskaber er vigtigere end familien, og derfor kan det også være voldsomt at opleve følelsen af at skille sig ud og ikke være som de andre.
Du er ikke alene
Følelsen af at være anderledes kan jeg ikke tage fra dig, men jeg kan fortælle dig, at rigtig mange unge har det på samme måde. Vi får utrolig mange breve fra piger, der er kede af deres bryster. Der er allerflest, der skriver til os, fordi de har meget små bryster. Dog er der faktisk også nogle, der skriver ind og kede af det, fordi de har meget store bryster, mens veninderne fra klassen ikke har, og derfor føler de sig anderledes end alle andre.
Det bliver bedre med tiden
Jeg siger det ikke for at gøre dit problem lille men blot for at minde dig om, at vi er rigtig mange, der skal lære at holde af vores kroppe. Det kommer sjældent helt af sig selv, fordi vi ofte stiller så høje krav til, hvordan vores kroppe skal se ud.
Måske kan det være en lille trøst for dig, når jeg fortæller, at med tiden vil behovet for at være som de andre måske blive mindre. Med alderen og erfaringerne kan man nemlig godt blive mindre nervøs for at skille sig ud og være anderledes.
Jeg har også fundet et link til vores side om krop og udseende. Her kan du finde gode råd og videoer, der måske kan hjælpe dig, når du føler dig usikker. Den kan du tjekke ud her.
Tålmodighed er vejen frem
Her i brevkassen får vi ofte stillet spørgsmålet, om der mon er noget, man selv kan gøre for at få sine bryster til at vokse lidt hurtigere. Men som du selv er inde på i dit brev, så er det desværre noget, der ligger uden for vores kontrol. Jeg ville ønske, at der var et form for quick-fix på dit problem, men sandheden er, at du må prøve at være tålmodig med dig selv og din krop. Husk på, at den ikke kender til skønhedsidealer, og den ved ikke, at alle andre fra klassen har fået bryster. Din krop er bare, som den nu engang er. Og den udvikler sig i præcis det tempo, der er rigtigt for den.
Har du egentlig nogensinde tænkt på, at der også kan være fordele ved ikke at have store bryster? Fx er det lettere (og mere behageligt) at dyrke sport, og samtidig får mange piger og kvinder med meget store bryster ofte ondt i nakke og ryg. Man behøver heller ikke bruge en formue på dyre BH’er. Måske kan du selv komme i tanke om flere fordele?
Hvis du savner hjælp og afklaring
Hvis du nu prøver at give det lidt tid men fortsat føler dig rigtig ked af dine bryster, synes jeg, at du skal tage kontakt til sundhedsplejersken på din skole eller din egen læge. De vil helt sikkert begge være gode at snakke med om krop og udvikling, og måske kan de også berolige dig lidt.
Du er også altid velkommen til at skrive igen, ringe til os på telefon 116111 eller måske fange os på chatten, hvis du har brug for at tale med en voksen. Vi vil altid gerne forsøge at hjælpe.
Kære du, jeg vil ønske for dig, at du med alderen vil nå til sted, hvor du kan acceptere dine bryster, og den størrelse de har. Jeg kan forsikre dig om, at uanset om de forbliver små eller vokser sig kæmpestore, så er du helt normal. Du er lige præcis, som du skal være.
Mange kærlige tanker fra
BørneTelefonen