Jeg hader nogen af min kropsdel.

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kæreste dig

Hvor er det bare godt du skriver til os, når der er noget du går og tumler med. Det er nemlig vigtigt at få sagt de ting højt som fylder negativt i ens liv!

Du skriver at du håber, at det er en kvinde som svarer dig. Jeg er en kvinde og jeg vil rigtig gerne dele noget viden og nogle tanker med dig.

Det håber jeg kan hjælpe dig med at få et bedre forhold til dine bryster og din måde at tænke om din krop generelt.

Andre har det ligesom dig

Du skal vide at du skriver ind om et emne som mange andre unge skriver ind med. Både piger og drenge.

Det er forskelligt hvilken kropsdel de enkelte er ked af, men det er desværre meget almindeligt at være meget ked af noget på sin krop.

Du skriver at du oplever, at det er en slags standart på de sociale medier at bryster helst skal være store. Det er virkelig trist at det er endt sådan. For bryster er og bliver lige så forskellige som mennesker er.

Sociale medier forvrænger virkeligheden

Du ved det nok godt, men jeg skriver det lige alligevel, for at huske dig på det. Det man ser på sociale medier og i reklamer er ikke virkeligheden. Det er redigerede billeder som ser ud på en unaturlig måde.

Selv de modeller som ser perfekte ud på de sociale medier har oftest også nogle kropsdele de er kede af.

Hvis du tænker på den smukkeste pige du kender, så kan jeg næsten love dig at der også er noget hun er ked af på sin krop.

Tænk hvis alle mennesker, som var kede af deres en af deres krop kunne flytte deres fokus til at tænke på hvad de faktisk var glade for. Så behøvede man ikke gå rundt og gemme dele af kroppen.

For den lille del på kroppen som man er ked af, er jo i virkeligheden sådan en lille del af hele den person vi er.

Måske er du glad for dit hår, eller dine ben, eller måske din bagdel. Du har måske smukke øjne og et kærligt smil eller en super stærk krop. Måske bliver du sjældent syg fordi dit immun-system bare fungerer super godt.

…eller er der mon noget helt andet du kan komme på?

Andre ser måske noget andet

Somme tider er det sådan, at det man hader mest ved sin krop, det synes andre er noget af det fineste eller også har de slet ikke bemærket, at der skulle være noget særlig ved det. Fordi de ser noget helt andet når de ser dig.

For de fleste er personligheden nemlig vigtigst.

Jeg fortæller dig alt det her, fordi jeg håber, at du kan komme til at tænke på din krop på en anden måde.

Det behøver ikke være negativt at bruge en paddet bh. Når man sminker sig ser man også anderledes ud end når man ikke gør. Og nogle gange sminker man sig og andre gange gør man ikke.

Det er ikke snyd, det er bare sminke. Det er ikke sikkert at andre vil tænke over at du har en stor bh måske også fordi de selv har travle med at tænke på deres egne kropsdele som de er ked af af.

I nogle venindegrupper finder man på, at bruge to bhér oven på hinanden. Det er deres måde at få de bryster, de gerne ville have. Og så lader de bare være med at vise det til dem de ikke havde tillid til. Men sammen går de og griner af det.

Det fortæller jeg dig, fordi jeg ved, at det at dele den slags, gør det lidt lettere end når man går med det alene.

At det gør dig glad og giver dig selvtillid at du bruger den Padded-bh synes jeg bare er skønt for dig.

Jeg synes det er så dejligt at du har fundet noget at have på som giver dig selvtillid. Jeg synes det er lige meget, om det er en kasket, en særlig kjole eller en bh. Det vigtigste er at du føler dig godt tilpas.

Jeg kan godt forstå at du tænker lidt over om andre lægger mærke til, at du har den på eller ser det, hvis du ikke har den på en dag.

Det er bare ofte sådan at andre ikke lægger så meget mærke til ens “fejl og mangler” som man selv gør.

Derfor tror jeg at det ikke er sikkert at andre vil bemærke det. Og hvis de gør, så gør det måske ikke så meget.

Hvis nogen siger noget, kan du måske finde mod til at sige, at du bare godt kan lide at bruge den. For det er faktisk dit valg og det er helt okay.

Måske kan du endda finde mod til at tale med en ven om det?

Nu hvor du ved at de fleste har nogle tanker om sig selv som du slet ikke kender til.

Det er rigtig rart at få delt det med nogen. Det vil dine veninder sikkert også synes. De sidder måske med lignende tanker og har ikke haft mod til at skrive herind om det.

At dele noget sårbart med sine venner gør ofte forholdet stærkere og mere tillidsfuldt. Jeg tror at de fleste vil kunne forstå og genkende dine tanker eller kende til noget lignende.

Mit råd til dig er at du skal gå med den bh når du har lyst og føler det gør dig glad. Når du har lyst til at tage den af eller bruge en anden, så gør det. Måske bliver nogle inspirerede af dig. For måske er du slet ikke den eneste.

Du er sej og det synes jeg godt at du kan stå ved. (selvom det kan kræve lidt mod). Du har jo allerede skrevet herind og det synes jeg er mega modigt.

Det kan ændrer sig

På et tidspunkt finder du forhåbentligt ro med dine bryster, særligt hvis du begynder at øve dig i at holde af dem allerede nu.

Det kan jo også være at de bliver større om lidt tid og at den lidt for store bh kommer til at passe.

Det er så vigtigt for mig at fortælle dig at kroppen kan se ud på mange måder, men det vigtigste er at man er et kærligt menneske. Derfor er det vigtigt at lære at holde af den krop man har fået.

Det er også okay at man er ked af nogle dele, men hvis man tænker på det gode ens krop har så kan de dele man er lidt ked af fylde mindre med tiden.

Du kan læse mere om kroppen på vores hjemmeside her.

Du er altid velkommen til at skrive ind til BørneTelefonen igen, eller ringe til os på 116111, hvis der er noget, du gerne vil snakke om.

Mange kærlige hilsner fra BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.