Brev
Svamp eller?
Kære BørneTelefonen 😀
I et par dage har jeg nu spekuleret over noget. Min skede klør nogle gange voldsomt, men der får så væk efter lidt tid.
Nu har jeg søgt lidt rundt på nettet og har fundet ud af at det måske godt kunne være et tegn på svamp.
Det skal lige siges at jeg har rimeligt meget hår “dernede” og det klør også nogle gange.
Idag lagde jeg så mærke til at det skællede bag alt mit hår? Er det svamp eller?
Mvh. Forvirret pige 😉
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Tak for dit brev. Det er altid godt at få snakket med nogen, når man undrer sig over noget som omhandler ens krop, så det er godt du skriver herind til Brevkassen.
Det kan være flere forskellige årsager til at det klør i skeden, og en af de hyppigste er rigtigt nok svamp. Men det kan også være som du selv nævner hår som generer eller eksem. I langt de fleste tillfælden kan man få behandling mod kløe i skeden, man er bare nød til at finde årsagen til det.
Det lyder som om det er en tilbagevendende gene, så derfor tænker jeg at det er en god idé at du får snakket med din læge om hvad du kan gøre. Eller så kan du måske spørge din mor om hun har oplevet noget lignende og om hun vil hjælpe dig med lige at få det undersøgt hos lægen, så du kan få hjælp til at få det væk.
Kærlig hilsen BørneTelefonen.