Brev
Stress
Hej Brevkasse.
Her fortiden føler jeg mig lidt stresset, jeg ved bare ikke hvad jeg stresser over, men man kan se på min hud og mine spise vaner fortiden at der er noget galt, på trods af at jeg spiser ret sundt og går i seng før klokken er 21:00, så har jeg fået en del bumser i ansigtet og dybe render under øjnene.
Jeg renser mit ansigt morgen og aften og spiser næsten aldrig sukker, så jeg forstår ikke hvor det kommer fra.
Her fortiden har jeg også oplevet at jeg ud i det blå begynder at græde, har prøvet det skete mens jeg sad og spiste morgenmad, til forældre samtale eller i timen, jeg var ikke berørt over, men tårerne begyndte bare at trille nedad mine kinder.
Jeg fortår ikke hvorfor jeg har stress og jeg ved ikke hvad jeg kan gøre for at stoppe det
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Tak for dit brev. Jeg er glad for at du har skrevet ind til os, for jeg ved at der er mange børn og unge, som føler sig stressede, men som ikke ved, hvad de skal stille op eller hvorfor det er sådan.
Ofte handler stress om, at der sker noget i livet, som man føler man ikke har kontrol over. Og ofte sker der måske flere ting på en gang. En af de livsbegivenheder man ikke har kontrol over er puberteten, hormonerne raser i kroppen og der sker virkelig meget på det følelsesmæssige plan, som man ikke kan kontrollere - ligesom når tårerne triller ned ad kinderne uden grund, det giver stress hos en hel del unge, som desværre tror, de er alene om at have det sådan. Herunder skrive lidt om det, som sker for de fleste i teenagetiden - måske kan du genkende noget herfra.
Teenagetiden eller puberteten kan opleves som en ekstrem forvandling – både for dig og for dem som er tæt på dig. Kroppen ændrer sig fysisk fra en barnekrop til en ung krop, og der sker også en stor indre forandring, blandt andet i tanker og følelser. Puberteten starter omkring 11-12 års alderen og kan vare til man er 18-19 år. Pigerne kommer som regel i pubertet 1-2 år før drengene.
Udviklingen og følelserne er styret af vores hormoner i kroppen, så vi kan ikke selv bestemme over dem. Men vi kan tænke over,  hvordan vi vælger at handle og gøre i de situationer som opstår. Det er ikke kun kroppen som ændres, du modnes og udvikler dig også psykisk. Du oplever sikkert nye følelser, som fx forelskelse. Som et ungt menneske i fuld udvikling, er du også sårbar, og humøret svinger tit helt fra super glad til trist og ked af det på kort tid...
Alle de store forandringer betyder måske, at du føler dig forvirret og mere usikker på dig selv. Du tænker måske tanker som: er det jeg oplever normalt? Oplever de andre det på samme måde? Hvem er jeg egentlig?
Alle de forandringer kan være ret trættende, og du får nok brug for mere søvn. Specielt om morgenen! De fleste teenagere bliver B-mennesker i en periode. Det vil sige, at man gerne vil gå meget sent i seng og sove meget længe. Det er vores skolesystem desværre ikke indrettet til, så man er nødt til at tilpasse sig skolens rytmer.
Det er meget forskelligt, hvornår puberteten begynder. Nogle piger starter allerede i 9 års alderen, og de sidste drenge oplever det først fra 14-15 års alderen. Så der kan være meget store forskelle på, hvor langt man er, selvom man går i samme klasse. Det kan betyde, at man har svært ved at forstå hinanden, og man bliver måske usikker og man kan føle sig anderledes eller forkert.
Usikkerhed og misundelse får nogle til at drille, og andre til at trække sig ind i sig selv. Det kan hjælpe at vide noget om puberteten, for så er det nemmere at forstå de andre og deres reaktioner. Og måske er det også nemmere at respektere hinandens grænser og tage hensyn til dem, der har en dårlig dag.
Hvis I ikke allerede har talt om pubertet og udvikling i klassen, kan det være en idé at spørge jeres klasselærer, om I ikke skal gøre det. Måske kan skolens sundhedsplejerske hjælpe med nogle gode idéer om, hvordan det er at være teenager. Eller måske er det sundhedsplejersken der kommer ud i jeres klasse og fortæller om pubertet, og taler med jer. Du kunne måske opfordre din klasselærer til en sådan snak, eller at en sundhedsplejerske kom på besøg?
De fleste lærere vil rigtig gerne vide hvordan eleverne har det og hvordan fællesskabet trives? Det er lærerens opgave at sørge for at der er et godt sammenhold i klassen og at alle behandler hinanden godt. Du kan eventuelt give læreren dette link http://www.sammenmodmobning.dk . Selvom der måske ikke foregår mobning i jeres klasse, kan man finde gode trivselsøvelser her som læreren kan lave med hele klassen. Her er også en video som læreren kan vise. Hvis du synes, at læreren ikke helt forstår hvad du mener, så vis ham eller hende dette svar.
Men husk, at for dem, der er i fuld gang med at mærke forandringerne, er emnet nok mere spændende end for dem, der ikke er nået så langt endnu.
Jeg kan godt forstå hvis du nogle gange føler dig stresset og det er helt almindeligt at have både spørgsmål og bekymringer, når der sker så mange forandringer på én gang. Du er i overgangen til at blive ung - voksen, og det er en tid, hvor du skal finde din egen identitet, samtidig med at kroppen og sindet forandrer sig, så kan det være svært at finde sine egne ben.  Det kan være rart at finde en voksen at støtte sig til engang imellem, så derfor vil jeg foreslå dig at måske finde en du tænker du kan snakke med når det hele bliver for meget. Jeg ved ikke, om du kan snakke med dine forældre, men ellers kan det være en pædagog, en lærer eller en anden voksen- måske en bedsteforælder?
Udover at alle de forandringer der foregår, når man bliver teenager, sker der også forskellige ting i ens liv, som man også skal forholde sig til. Det kan for eksempel være sygdom i familien, veninder der ikke vil være veninder mere, skænderi i hjemmet eller kæresteproblemer, så vi har tit mange ting at tænke på. Desværre er der mange, der tænker det er en svaghed, hvis vi siger at vi bliver stresset... Jeg tænker at den bedste vej frem til at få det bedre, er at snakke åbent med andre om hvordan man har det.
Jeg håber, dette svar gav mening, og at du kan bruge det? Du er også altid velkommen til at logge på chatten, ringe eller sms'e med os herinde på Børnetelefonen på 116111 – det er anonymt og gratis.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen