Brev
strækmærker
Hey BB
Jeg er begyndt rigtig at få bryster. men desvære er jeg osse begyndt at få strækmærker på mine bryster. Jeg ved at man får strækmærker hvis man tager på eller vokser, men jeg kan jo ikke få mine bryster til at stoppe med at vokse.
Det jeg egentig vil vide er om der er noget særligt jeg kan spise for at få dem til at stoppe med at komme, eller måske en creme eller noget. det er ikke et kæmpe problem, men hvis de bliver ved med at komme er jeg bange for at man snart kan se dem når jeg har bikini eller en nedringet top på.
Jeg håber meget at i vil svare mig.
Kærlig hilsen: G…<33
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære ”G”.
Mange tak for dit brev, hvor du spørger om strækmærker på bryster.
Jeg kan godt forstå, at du er frustreret over, at der kommer strækmærker i takt med at dine bryster vokser, men der er desværre ikke ret meget, man kan gøre…
Der er mange myter om cremer man kan smøre med for at undgå strækmærker, men det er primært tomme løfter fra producenterne i håb om at de tjener kassen.
Strækmærker er noget nogle piger får, og som regel kommer det i forbindelse med graviditet. Men for nogle piger kommer strækmærkerne, når man kommer i puberteten og kroppen begynder at få former. Andre piger får slet ingen strækmærker. Om man får strækmærker eller ej, handler ikke om hvor store bryster man får, men nærmere om hvor meget kollagen og elastin huden indeholder.
Derfor er der heller ikke så meget, du kan gøre ved strækmærkerne. Men jeg tænker, at du måske kan arbejde lidt med dig selv og dine tanker om dig selv… Kroppens udvikling er jo en naturlig del af dig. Måske kan du sammen med din sundhedsplejerske på skolen få en snak i klassen om pigernes udvikling, måske sidder der andre piger i klassen, som har de sammen tanker som dig…
Hvis du får brug for at drøfte det med en anonym voksen, er du altid velkommen på BørneTelefonen på 116 111, hvor der sidder en rådgiver klar til at hjælpe dig alle hverdage fra kl. 11-23 og lørdage fra kl. 13-17.
De bedste ønsker BørneBrevkassen
Få flere råd og hjælp til Kroppen
I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.
På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.
Kender du privatsnak.dk?
privatsnak.dk kan du se film og læse om:
• Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
• Hvad gør man, hvis man får bumser?
• Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
• Hvornår har man sex første gang?
• Hvordan sætter man et kondom på?
… og mange andre spørgsmål.