Stort problem.

Hej brevkasse.

Jeg er en dreng på 14 år med et meget stort problem som jeg håber i har lyst til at svare på.

Hver gang jeg onanerer, prøver at jeg at tage min forhud helt tilbage.

Men jeg kan ikke, det gør for ondt. jeg er bange for om der kan ske noget med min penis.

kan det bare være alderen? jeg er meget usikker.

Hilsen forvirret dreng.

Dreng, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 14

Tak for dit brev, hvor du spørger om et ret så væsentligt og almindeligt spørgsmål, nemlig om forhuden på en penis skal kunne trækkes helt tilbage, når man onanerer.

Det er godt, du har skrevet, for det må være svært for dig at gå og spekulere på, om det er almindeligt, at have det, som du har det.

Du skriver, at du er bekymret fordi, det gør ondt på dig, når du forsøger at trække din forhud helt tilbage. Det kan jeg godt forstå, for det skal ikke gøre ondt. Det skal føles dejligt hver gang, uden smerte, og som regel vil der komme en udløsning.

Det kunne godt lyde som om, du har en forhudsforsnævring, og det er meget almindeligt hos unge fyre.

Man skelner mellem om forhuden kan komme tilbage, når penis er stiv, og om forhuden kan komme tilbage, når penis er slap.

Det er vigtigt, at forhuden kan komme helt tilbage, når din penis er slap, for ellers så kan du ikke holde dig ren under forhuden.

Faktisk så ville det være godt, hvis du hver dag kunne komme til at skylle din penis med lunkent vand.

Hvis du ikke kan få forhuden trukket helt tilbage, når penis er slap, så er det vigtigt, at du får løst problemet.

Hvis det kun er svært for dig at trække forhuden helt tilbage, når din penis er stiv, så kan du vente og se tiden an og se, om det bliver lettere.

Men det virker ikke som om, du har oplevet nogen bedring og det er også sjældent, at en forhudsforsnævring forsvinder af sig selv, når man, som du er 14 år og er kommet i puberteten.

Måske kunne du tale med dine forældre om det? Du kunne også tale med sundhedsplejersken på din skole?

Jeg tænker, du kunne gå til din læge og tale med ham/hende? Lægen vil kunne se, om du har en forhudsforsnævring.

Hos lægen kan du også få en hormoncreme, som du kan smøre på den snævre del af forhuden, mens du i en periode skal øve dig forsigtigt.

Sådan vil din hud, med tiden, kunne blive mere fleksibel og det vil blive nemt for dig at trække din forhud tilbage.

Som du kan se, så synes jeg, du skal tale med en voksen, der kan hjælpe dig videre.

Måske vil det være lettere for dig, hvis du har talt med en af dine forældre først?

Du skal vide, at du absolut ikke er den eneste, der har problemer med forsnævring af forhuden.

Det er et helt almindeligt problem for sundhedsplejersken og for din læge, så du kan roligt spørge en af dem til råds.

Hvis du taler med sundhedsplejersken på din skole, så kan hun måske henvise dig videre til din læge, hvis du ikke ved, hvordan du skal få det sagt til dine forældre.

Jeg vil også foreslå dig at besøge Sexliniens hjemmeside her: Sexlinien Her kan du finde mere viden om pubertet, onani og forhudsforsnævring.

De bedste hilsner fra

BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.