Undervægtig, forvirret og vred

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 14 år

Når jeg læser dit brev, så er det meget tydeligt for mig, at tanker om din krop og din vægt fylder meget hos dig. Jeg synes du er sej, at du stopper op og er opmærksom på, at det er blevet noget, som fylder for meget.

Det kan være grænseoverskridende og svært at fortælle andre om det. Men det har du gjort, ved at skrive herind. Det er rigtig modigt. Og det fortæller mig, at du har lyst til, at tankerne om din krop og vægt skal fylde mindre.

Du skal vide, at der er mange børn og unge, der skriver ind til BørneTelefonen og fortæller om nogle af de samme tanker, som du har. De fortæller ligesom dig, at vægten føles som en besættelse. For mange er vægten en måde at håndtere og kontrollere noget andet, som er svært, og som har gjort en ked af det. Giver det mon mening for dig?

Jeg tænker, at det har gjort dig rigtig ked af det, at drengen har kaldt dig fed. Og det forstår jeg virkelig godt. Det er slet ikke i orden at snakke sådan til andre. Det har gjort dig så ked af det, at du efterfølgende er begyndt at kontrollere, hvad du spiser, og hvor meget du træner.

Når vægten er er begyndt at fylde så meget for dig, så er det vigtigt, at du får hjælp. Det er også vigtigt, fordi du har tabt dig meget på det seneste. Du skriver, at du bliver bange, fordi din fedtprocent er meget lav. Derfor er det også så vigtigt, at du får noget hjælp.

Når jeg læser dit brev, så ved jeg ikke, om du har snakket med nogle andre om det? Jeg tror det er rigtig vigtigt, at der er nogle omkring dig, som ved hvordan du har det. Selvom det kan være svært at fortælle til andre, så kan det være begyndelsen på at få hjælp og få det bedre.

Hvad tænker du om at skulle snakke med dine forældre om det? Jeg ved ikke, hvordan du har det med dine forældre. Men måske kender dine forældre dig godt, og måske er de en del af din hverdag. Hvis du bor hos dem, så har de måske også lagt mærke til, at du er begyndt at spise og træne anderledes. Og de har måske også lagt mærke til, at du har tabt dig meget.

Du kan spørge dine forældre, om I kan snakke sammen bare jer tre. Sammen kan I måske aftale et tidspunkt, hvor I har tid og ro til at snakke. Du kan sige til dem, at der noget, som du har brug for, at de ved. At du er begyndt at tænke meget over hvad du spiser, og hvor meget du træner. At du har tabt dig rigtig meget, og at det føles som om, du er besat af din vægt.

Sammen kan I måske snakke om, hvordan de bedst hjælper dig. De kan måske hjælpe dig med at spise noget mere. Men det kan også være, at I sammen kan finde ud af, om det vil være en god løsning at snakke med din læge om det.

Hvis du ikke har lyst til at gå til lægen lige med det samme, kan du måske se nærmere på, hvordan du kan få hjælp hos Landsforeningen mod Spiseforstyrrelser og Selvskade. Hos dem kan du både få anonym rådgivning, komme i samtalegruppe, og dine forældre kan også få hjælp til, hvordan de bedst støtter dig.

Hvis ikke du har lyst til at snakke med dine forældre, så kan det også være at der er en anden, som du har mod på at snakke med? Det er i hvert fald rigtig vigtigt, at der er nogen omkring dig, som ved hvordan du har det.

Jeg håber meget, at mit svar kan hjælpe dig videre. Du er altid velkommen til at skrive igen eller ringe på tlf. 116111.

Varme hilsner fra BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer eller læse andre børns breve kroppen.

Du kan også deltage i afstemninger, prøve øvelser om selvværd og få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.