Brev
Store brystvorter
Hej
jeg er en dreng på 14
Jeg har i de sidste 2 år haft store brystvorter og jeg syntes de var ækle.
Jeg var ret buttet den gang, det er nu 2 år siden og jeg har tabt mig meget og er i Mit livs form. Dog er brystvorterne stadig meget store og de hænger ned under brystmusklen …
Jeg tror ikke selv det er noget alvorligt, men det gør at jeg ikke er tryg ved at smide trøjen eller gå med stramme t-shirts …
Har i nogen ideer til hvad det kan være og måske ideer til at fjerne det …
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 14 år,
Tusind tak for dit brev. Hvor er det bare godt, at du skriver til brevkassen for at få hjælp. Du skriver, at du igennem de sidste 2 år har haft store brystvorter og fortsat døjer med det trods et stort vægttab.
Jeg er helt enig med dig i, at det formentlig ikke skyldes noget alvorligt. Tværtimod så tænker jeg, at det faktisk nok er en del af den normale udvikling. Både kvinder og mænd har nemlig brystvæv, og som en del af puberteten udvikles det. Man ser faktisk hos op til halvdelen af alle drenge, at de i starten af den kan udvikle lidt ekstra, da hormonerne endnu ikke er helt finjusteret. Det vil typisk normalisere sig inden for ganske få år.
Oveni så skriver du, at du var lidt buttet, da det begyndte. Det har nok også gjort, at du udover det brystvæv, der skal være der, har haft en øget mængde fedtvæv. Når man så taber sig, som du meget flot har gjort, så følger huden ikke altid lige hurtigt med, og det kan gøre, at de bliver ved med at se store ud. Den gode nyhed er så, at det vil du formentlig også vokse dig fra – og især når du, som du skriver, holder dig i dit livs form.
Hos nogen drenge og mænd ser man, at de udvikler en øget mængde brystvæv – jeg får bestemt ikke et indtryk af, at det er tilfældet hos dig, men du kunne overveje at få en vurdering hos lægen, hvis du vil være helt sikker. Det er helt ufarligt, men selvfølgelig irriterende, hvis man generes af det. Jeg kan godt forstå, at du ikke føler dig tryg ved at smide trøjen eller gå med stramme t-shirts, men omvendt så tænker jeg egentlig, at det kunne du sagtens gøre. Det er jo sådan, du er skabt, og uanset hvordan man ser ud, så skal man være stolt – og det er jeg ret sikker på, at du også kan være.
Jeg har nu givet dig mine tanker omkring din situation. Jeg håber, at de kan berolige dig. Hvis du har brug for at snakke mere omkring det eller få flere råd, så er du altid velkommen til at ringe til os på Børnetelefonen på 116 111 eller kontakte os via chat eller SMS.
Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen