Brev
skamlæber
Hej
jeg er en pige på 15 år og har siden jeg gik i puberteten haft rigtig lange skamlæber.
De hænger nok ca 2 cm ud af skeden og jeg føler jeg har en lille pik forneden!
Jeg er så utrolig bange for at jeg aldrig kommer til at have sex da
1 jeg er så flov over mig selv dernede og
2 da jeg tænker at ingen drenge gider at være sammen med mig.
Jeg tænker tit over om de overhovet kan få deres pik ind da mine skamlæber sidder i vejen og da jeg er nød til at sådan skille dem fra hinanden når jeg skal have en tampon i.
Det er simplehelt så pinligt og jeg tænker tit jeg gerne vil have lavet en operation. Der er ingen af mine veninder der har lange indre skamlæber og de har alle haft sex.
Hvad hvis jeg forbliver jomfru hele livet…
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år.
Vi ser alle ud på forskellige måder, og intet er mere rigtigt eller forkert end andet. Mit gæt er, at der intet i vejen med dine skamlæber eller kønslæber, som de også kaldes
Jeg kan godt forstå, at du sammenligner dig med andre piger. De sammenligner sig også med dig og hinanden, og synes helt sikkert også, at de ser ’forkerte’ ud nogen steder. Det er helt normalt at have det sådan. Kroppen udvikler sig meget, når man er i puberteten, og den ændrer sig og kommer til at se anderledes ud, end den gør nu. De indre kønslæber vokser ofte ud mellem de ydre, når man er i puberteten. Men det ændres i pubertetens udvikling af kroppen. Begge par er med til at beskytte mod snavs og bakterier og er en del af de meget erogene områder.
Du skal ikke være bekymret for, om du kommer til at have sex, eller om der kan komme en pik ind imellem. Lige nu tror jeg, at det største problem er, at du fokuserer så meget på dem. Når du på et tidspunkt skal i seng med en dreng, vil han garanteret slet ikke synes, at du har lange skamlæber – eller overhovedet lægge mærke til det. I øvrigt er drenge i puberteten lige så usikre som piger, og tænker meget på, om deres pik er stor nok, og om den ser ’rigtig’ ud og er om man er god nok. Han vil sikkert tænke mere på, hvad du tænker om hans udseende, end hvad han selv tænker om dit.
Jeg synes, at det bedste du kan gøre er at begynde at fokusere på alle de ting, du godt kan lide ved dit udseende, i stedet for at fokusere på det du ikke bryder dig så meget om. Du kan evt. lave en liste over alle de ting, du bedst kan lide. Det kan fx være, at du har et flot hår, pæne ben, smukke øjne osv. når du selv begynder at fokusere på de gode ting ved dig selv, vil du få det bedre med dig selv og dit udseende, og du vil ikke længere tænke så meget over det, du ikke er så tilfreds med. Hvis du er bekymret om kønslæberne er normale, så er det en idé at få en snak med en læge. Men lige nu er du og din krop i rivende udvikling, og der er mange nye ting at få øje på og lære at kende.
Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen