Brev
Skamfuld over kønsorgan
Hej Børnetelefonen.
Jeg skriver ind fordi jeg længe har været meget skamfuld over mit kønsorgan.
Som en pige der har meget lange kønslæber, har jeg altid været meget selvbevidst om min krop i omklædningsrum, eller bare når jeg har en bikini på.
Jeg ved at mange kvinder har synlige kønslæber og endda lange, men aldrig i hele mit liv har jeg set nogle der var større end som så.
Jeg har prøvet ikke at tænke så meget på det. Men Da jeg forleden opdagede at der er ord, ret nedladende ord, som beskriver den slags kønslæber, fx Beef curtains, rooster eller andet, gav det mig en helt ny følelse af skamhed.
Jeg vil altid stå for at kvinder eller bare mennesker generelt aldrig skal være skamfulde over noget de ikke kan gøre for, ting ved deres kroppe som i virkeligheden er helt naturlige, hvilket er derfor jeg har prøvet ikke at tænke på det.
Men jeg kan ikke lade værre med at være bange for at mine kønslæber vil skræmme den anden væk den første gang jeg har sex…
Jeg ved at man kan få kønslæbereduktion, men ved ikke rigtigt hvad det indebærer. Og ting som operationer har altid skræmt mig.
Hvad kan jeg gøre?
Pige, 18 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dig
Tak for dit brev, som jeg synes er både reflekteret og realistisk. Du har tænkt meget over hvordan du ser ud og samtidigt ved du også godt, at vi alle ser forskellige ud.
Når jeg læser dit brev, så virker det som om du egentligt var rimeligt okay med hvordan du ser ud – lige indtil du opdagede de negative betegnelser for kønslæber. Øv, hvor er det bare ærgerligt at nogle mennesker har brug for at tale nedsættende om andre menneskers kroppe. Og på den måde få andre til at føle sig forkerte og skamfulde.
Nu vil jeg dog skynde mig at sige, at jeg jo ikke ved hvordan du ser ud. Måske er dine kønslæber helt normale eller måske er de faktisk længere end de flestes. Det kan en læge vurdere for dig. I Danmark kan man kun få en kønslæbereduktion, hvis der er en medicinsk grund til det. Det kan f.eks. være, hvis du har svært ved at cykle fordi de kommer i klemme.
Så jeg vil råde dig til at kontakte din læge, så du kan få en afklaring. Lægen er der jo for at hjælpe og ved hvad der eventuelt kan gøres.
Måske vil du have glæde af www.sexlinien.dk. Det er en side for unge mellem 15 og 25 og her kan du læse mere om f.eks. kønslæber . Du kan også læse hvordan mange andre unge, ligesom dig, der er bekymrede for om deres kønsdele ser “rigtige” ud. Du kan også skrive eller chatte med rådgivere og læse mere om sex og samliv generelt.
Jeg sender dig de kærligste hilsner fra
BørneTelefonen