Brev
Pubertet
Hej Børnetelefonen
Jeg er en pige på 13 år, som er meget forvirret.
Her for tiden tænker jeg meget over menstruation, fordi alle mine veninder har det, og det har jeg ikke.
Alle kvinderne i min familie fik det da de var 10 år, og jeg er bange for at der er noget galt med min krop?
jeg ved godt at man kan få det helt indtil man er 15-16 år, men jeg er stadig nervøs over det…
Jeg har haft bryster, udflåd, hår på benene, under armene, og mellem benene siden jeg var 10-11 år, og jeg føler bare aldrig at der sker noget.
Tak for hjælpen
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Jeg kan godt forstå, at du føler dig forvirret. Der sker rigtig mange ting med kroppen i din alder - bryster, kropsbehåring og menstruation blandt andet. Og man kan nemt komme til at sammenligne sig med ens veninder, fordi man jo går sammen og snakker om de her ting. Derfor kan jeg godt forstå, at det kan føles lidt frustrerende, når man selv føler. at der bare ikke sker noget med ens egen krop.
Men som du selv skriver, så er det meget forskelligt fra pige til pige, hvornår den første menstruation kommer. Nogle får den som 10-årig, mens andre får den, når de er 16 år. Begge dele er helt normalt. Selvom din mor fik sin menstruation som 10-årig, er der ingen garanti for, at du får den på samme tidspunkt. Den kommer, når din krop er parat. Og den skal nok komme.
Når man går og tænker meget på noget, kan det være rart at dele sine tanker med andre. Jeg tænker derfor, om du mon har fortalt din mor, at du er nervøs over, at din menstruation ikke er kommet endnu? Hvis du ikke har lyst til at tale med din mor, kan du gå en tur forbi sundhedsplejersken på din skole og få en snak med hende. Hun ved en masse om kroppens udvikling og kan være god at tale med.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen