Overspisning og vægt

Hej.

Jeg er en pige på 15. Jeg er meget aktiv i min fritid, dyrker sport 3-4 gange om ugen, og går derudover i fitness 1-2 gange om ugen. Udenpå er jeg glad og smilende, men indeni har jeg et problem.

Jeg er normalvægtig ift min alder, men jeg har taget 3 kilo på her det seneste år. Det er måske meget normalt, men fordi jeg ikke er vokset i højden, er jeg begyndt at føle mig tyk. Jeg har fået mere fedt rundt om lårene, som jeg er rigtig ked af. Det stresser mig, og jeg prøver at kontrollere mit kalorie indtag, men det ender altid med at jeg overspiser. Så bliver jeg endnu mere ked af det. Jeg ved snart ikke hvad jeg skal gøre mere.

Jeg ønsker ikke at tabe mig, blot få trænet “fedtet” væk, så jeg igen er slank og tonede som jeg plejer. Jeg vil også meget gerne have styr på mine madvaner. De svinger meget, og når jeg først spiser noget usundt kan jeg ikke stoppe. Derfor spiser jeg nogen gange ikke en hel dag, fordi jeg er bange for at overspise.
Det fylder rigtig meget i min hverdag, og jeg ville sætte stor pris på nogle gode råd.

hilsen en ulykkelig 15 pige.

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år

Det er et meget normalt problem, du beskriver. Dermed ment, at du ikke er den eneste, der oplever at have svært ved at balancere vægt og tilfredshed min sin egen krop.

Når man er teenager og stadig i udvikling, forandrer kroppen sig hele tiden, og det samme gør forbrændingen.
Derfor kan det være, at du skal lave en anden form for træning (eller bare justere på dét, du allerede går til) og spise på en anden måde for at opnå det resultat, du gerne vil have.

Det er uanset hvad rigtig vigtigt, at du spiser jævnt fordelt hen over hele dagen, så du har balanceret energi til hele dagen, og så du ikke får de der pludselige cravings efter noget sødt, salt og fedt.

Man bliver oversulten, når der går for lang tid mellem måltiderne, og så kan man ikke styre sit indtag, når man endelig spiser. Man kan komme til at gå helt amok i mad, hvis man er alt for sulten; ergo overspiser man. Så hvis man ser på det matematisk, ser stykket sådan ud:

Oversulten = Overspisning

Når man er meget sulten, spiser man også meget hurtigt. Og der går jo lidt tid, inden kroppen og hjernen registrerer, at man er mæt, når man begynder at spise, så hvis man spiser hurtigt, når man ofte at spise alt for meget, inden mæthedsfornemmelsen melder sig. Forstår du? Derved kan din taktik om helt at lade være med at spise noget for at undgå at overspise faktisk være det, der netop får dig til at overspise.

Det handler i stedet om at få det til at balancere.

Balanceret sult = Balanceret spisning

Man kan sammenligne det med indtagelse af vand. Hvis man siger, at man skal drikke fx 2 liter vand om dagen, så skal man jo ikke drikke det hele på én gang, for så bliver man helt sikkert super dårlig.
Man skal sørge for at drikke det henover hele dagen, så man har energi til hele dagen, især hvis man dyrker sport.
En bil har også brug for at have benzin i tanken hele tiden, ellers kan den ikke køre. Og sådan er det også med kroppen og den mad, den har brug for.

Det næste, jeg vil råde dig til, er at bestille en tid hos din læge. Så kan du blive målt og vejet, og du kan få vejledning i forhold til sundhed og ernæring.

Derudover kan man også bestille tid hos en kostvejleder, som kan sammensætte en kostplan, som sikrer, at man får nøjagtig den mad, man har behov for i din alder. Det koster dog penge, så gå lægen vil helt sikkert være et godt første skridt.

Angående træningen kan du tale med træneren/instruktøren om, hvordan man opnår et tonet resultat.

Jeg håber, jeg måske har fået sat tankerne lidt igang, og at du har fået et par ideer til, hvad du kan prøve at gøre anderledes. Og ikke mindst – hvem det er godt at snakke med og få hjælp fra.

Har du brug for at tale mere om det, er vi altid klar på 116 111.

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.