Brev
Noget galt med mine bryster?
Hej BB.
Jeg er en pige på 13 år, og jeg føler ikke at jeg udvikler mig som de andre piger. De fleste er gået i gang med at bruge Bh og har mens. Jeg har intet.. Jeg bruger kun en slags “top” og har ikke mens. Er der noget galt med mig? Jeg vil så gerne bare kunne bruge en lille bh.
Hvad kan jeg gøre? og hvad er der galt med mig?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år.
Mange tak for dit brev.
Hvor er det godt, du har skrevet ind, det fortæller mig. at det går dig på, at du føler dig anderledes end de andre piger, fordi du ikke er så udviklet som dem, endnu.
At komme i puberteten sker for de fleste piger omkring 11-13 års alderen. For de fleste begynder brysterne først at vokse, og ca. 2 år efter kommer menstruationen.
Du skriver, at du  ”intet” har og du bruger en top i stedet for en BH. Det behøver slet ikke at betyde, at der er noget ”galt” med dig, men blot at du udvikler dig senere end de piger, du går i klasse med. Nogle piger udvikler sig senere fordi det er arveligt betinget, andre fordi de er tynde og dyrker meget motion og andre igen af en helt anden årsag. Jeg kan ikke vide hvad der kan være grunden til, at du ikke er så udviklet endnu, men det behøver som sagt ikke betyde, at der er noget galt med dig eller dine bryster.
Jeg tror, det kunne være godt for dig at opsøge sundhedsplejersken på din skole og få en snak med hende om pubertet og udvikling af kroppen. Hun vil også kunne se på din krop og din vækstkurve i din journal, ud fra det kan hun vurdere, om du evt. har brug for at blive set af en læge.
De fleste sundhedsplejersker har åben konsultation på skoler landet over. Hvis du ikke ved hvordan du kan komme i kontakt med sundhedsplejersken, kan du evt. spørge på kontoret, hvornår hun kommer igen.
Du skriver ikke noget om din mor, måske kunne du også tage en snak med hende om din udvikling, det kan være at hun også kom sent i puberteten og kan genkende nogle af de spørgsmå,l som du har og er usikker på.
Du er altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen på tel . 116  111, eller skrive ind på BørneChatten, hvis du har brug for at tale med en anonym voksen.
Kærlig hilsen
BørneBrevkassen.
Få flere råd og hjælp til Kroppen
I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.
På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.
Kender du privatsnak.dk?
privatsnak.dk kan du se film og læse om:
• Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
• Hvad gør man, hvis man får bumser?
• Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
• Hvornår har man sex første gang?
• Hvordan sætter man et kondom på?
… og mange andre spørgsmål.