Brev
Mine testikler er underlige
Hej,
Jeg er en dreng på 15 år, som har været forholdsvis sent i puberteten. Så sent at jeg er usikker på om min penis er vokset helt ud.
Men mit problem det er min venstre testiklel… den er helt misdannet. Den er helt anderledes i forhold til min anden testikel. I stedet for rund er den reelt lidt flad og “aflang”. Som om det er en flade.
Er det normalt at de ser sådan ud? Fordi i badet når man kommer til at kigge på de andre ser deres ikke sådan ud. Heller ikke i porno…
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 15 år
Hvor er det godt du skrev, når nu du kan mærke at tankerne om din penis og testikel fylder for meget. Det er aldrig rart at være i tvivl om ens krop er okay, som den er.
Jeg kan høre, at tankerne kommer, når du ser de andre drenge fra klassen i badet. Det er en helt naturlig reaktion hos os mennesker at sammenligne os med andre. Vi har et behov for at passe ind i fællesskabet og føle os ligesom alle de andre.
Det kan give en tryghed at sammenligne sig, hvis det viser sig, at man ligner de andre. Men når det ikke er tilfældet, så giver sammenligningen ikke den tryghed, man søger. Det kan tværtimod føles rigtig svært.
Det kan også blive et problem, hvis vi sammenligner os med urealistiske, og nogle gange, usunde mål. Fx med hvordan man ser ud i porno. De penisser/testikler man ser i reklamer og i pornofilm, som regel en bestemt størrelse og et bestemt udseende. Men i virkeligheden har de vidt forskellige størrelser og former. Kan du følge mig?
For at få det bedre, er det derfor vigtigt at huske sig selv på, at vi udvikler os i forskelligt tempo. Hos de fleste drenge har penissen fx først nået den fulde størrelse, når de er 17 år. Samtidig, skal vi også huske os selv på, at vi mennesker også ser forskellige ud.
Nogle penisser ser fx store ud, når de er slappe. De vokser ikke meget, når de bliver stive kun 15-20 %. Andre ser mindre ud i slap tilstand, men vokser 80-85 % i stiv tilstand.
Du kan læse meget mere om størrelser her:  Sexlinien: Pikstørrelse
Menneskets hjerne er indrettet således, at den tror på det, den får at vide. Så hvis du gentagne gange fortæller dig selv, at dine testikel og penis er “unormal”, så begynder din hjerne at tro, at det rent faktisk er rigtigt. Det er nogle rigtig svære tanker at gå rundt med, men det betyder jo faktisk også, at din hjerne kan overbevises om, at du god nok præcis som du er.
Du kan også læse om krop og udseende på BørneTelefonens hjemmeside HER. Her kan du også læse breve fra andre unge, som føler sig usikre omkring noget ved kroppen. Det gør selvfølgelig ikke dit problem mindre. Men måske kan føles rart for dig at vide, at du ikke er alene: Kroppen.
Hvis du er meget bekymret for udseendet af din testikel, er det en god ide at gå til lægen. Lægen vil kunne fortælle, om du har behov for hjælp og hvilken, der er den rette. Du kan ringe til læge ved at finde dit gule sygesikringskort frem og ringe til telefonnummeret, der står skrevet derpå.
Jeg håber meget, at mit svar kunne hjælpe. Hvis du har brug for flere råd eller en uddybbende snak, så er du også altid velkommen til at ringe eller skrive ind på 116111. Så ser vi på, hvordan vi ellers kan hjælpe.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen