Min lillebror har en længere pik end mig

Jeg skriver kun dette brev fordi jeg ikke kan klare at min lillebror har en pik som er længere end min. Jeg målte min til at være 14 cm i slap og jeg er 15 år. Min lillebror pik er længere og jeg fik min lillebror til at måle hans og den var 19 cm i slap og han er 13 år. Min lillebror har altid haft en pik som har været længere end min og er det ikke unormalt for jeg burde da have den længste når jeg er ældst.

Dreng, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej Dreng

Hvor er det godt du skriver her på BørneTelefonen for vi tit spørgsmål fra børn og unge om kroppen så du er bestemt ikke alene.

Jeg vil starte med at sige at det er helt normalt i din alder at begynde og sammenligne pik størrelse med andre drenge, også brødre man er tæt på aldersmæssigt, og jeg kan sagtens forstå at du tænker at din pik ville være det længste når du er ældst.

Men sådan forholder det sig ikke lige som at nogen vokser sig højere hurtigere end andre, kan pikke også vokse i forskellige tempo. I er begge to i puberteten og i den periode vil jeres kroppe udvikle sig, selv om I er brødre er jeres kroppe jo forskellige, og der er ikke nogen rækkefølge for hvornår man udvikler hvad. Så det kan være du først lige har fået hår på pikken og din bror for det om et år eller at han får hår under armen før dig. Det kan også være du er begynd og gro skæg og når han er 15 år, er det ikke sket for ham endnu.

Lige nu er din lillebrors pik større ind din og jeg kan godt forstå hvis du synes det er frustrerende og måske lidt pinligt. Men der er ikke nogen rigtigt størrelse pik når man er i puberteten og selv når man er færdig med den er der forskel på størrelse. I kan sagtens ende med at have den samme størrelse pik men selv hvis det ikke er tilfældet er der ikke noget galt i at din er mindre/kortere det er ikke størrelsen på din pik der betyder noget for, hvor mandlig man er. Der er nogle fædre der har mindre pikke ind deres sønner, også før de er igennem puberteten så selv i familier, er der stor forskel.

Der kan også være forskel på hvor store jeres pikke er i stiv tilstand for selv om hans er større kan det være din vokser mere. Men det er heller ikke en konkurrence for intet af det her er noget I kan styrer.

Du kan læse mere om puberteten her hvis du vil. Sexlinien har også en rådgivning, du kan kontakte, hvis du har brug for at tale mere om kroppens udvikling.

Du kan også altid snakke med skolesygeplejersken eller din læge (nummeret til lægen finder du i højre hjørne på dit gule sundhedskort). De ved meget om kroppen, og de behøver ikke fortælle videre til dine forældre, hvad i snakker om. Det kan måske føles lidt grænseoverskridende at tale om kroppen og dens udvikling med andre personer ansigt-til-ansigt. Men jeg ved, at nogle unge har gode erfaringer med at tale med lægen og sundhedssygeplejersken på skolen.

Du kan også overvej at snakke med nogle venner, som også har yngre brødre, om det er noget de tænker overe eller måske spørge hvad din lillebror tænker om det.

Håber mit brev kan hjælpe dig. Husk på at det er helt okay at størrelse kan fylde lige nu, men det er ikke noget som skal skabe irritation og hverken dig eller din bror kan gøre noget ved jeres størrelse.

Hvis dine tanker handler om, hvad en kæreste eller sexpartner vil tænke, så vil det for de fleste mennesker ændre sig hen ad vejen. Det vejer mest for mange voksne, at man har det godt sammen, og at man er glad for den personlighed, som partneren har.

Du er altid velkommen til at skrive ind til BørneTelefonen igen, eller ringe på 116 111, hvis der er mere, eller noget helt andet, du gerne vil snakke om.

Hilsen BørneTelefonen.

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.