Brev
Menu
Kære BB
jeg er en pige, 12 . År
og idag fik jeg min første menustartion, tror jeg nok.
jeg er vildt ked af det, fordi jeg er den første der har fået det i min klasse, og har hørt man ikke bliver højre når man får sin første menu.
Og der er en underlig følelse i min mave er det normalt?
er så ulykkelig.:-(
Håber jeg får svar så hurtigt som muligt:-(
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Hvor er det godt du skriver herind, når du er føler dig så ulykkelig og ked af det, som du skriver du er lige nu.
Men det er også en stor ting pludselig at få sin menustartion - især hvis man ikke inden den kom, har nået at få snakket med ens mor eller en anden voksen, som har kunnet fortælle lidt om, hvad det er der sker.
Måske har du allerede nu, fået fortalt det til din mor og blevet lidt beroliget? Det er sådan noget ens mor plejer at være god at snakke med om; men selvfølgelig også lidt svært at starte på.. Ellers er der måske også en sundhedsplejerske på din skole, som ville kunne svare på alle de spørgsmål du har nu og den næste tid. Måske det vil være nemmere for dig at gå ned til hende til at starte med?
Der er rigtig mange der, lige som dig , tænker, om kroppen stopper med at udvikle sig, når man har fået sin menstruation. "Bliver jeg så ikke højere end jeg er nu" spørger du? Jo det gør du - det har slet ikke noget med menstruation at gøre, om du vokser eller ej. Menstruation er en helt naturlig del af din og andre pigers udvikling og er et af tegnene på, at du er ved at komme i purberteten.
Måske er du også begyndt at kunne mærke og/eller se dine bryster vokse; de kan indimellem føles lidt ømme og spændte? Din underlige følelse i maven kan også være en reaktion på menstruation, og at du er begyndt at bløde. Det kan også være fordi, du er blevet lidt forskrækket over at få menstruation? Pludselig sker der jo noget i din krop, som ikke er sket før og det føles anderledes. Det er helt normalt at mærke noget - for nogen gør det ligefrem ondt; andre oplever det bare som ubehageligt.
Dit humør kan også blive påvirket af det; måske vil du opleve, at du bliver lidt nemmere sur end du plejer eller føler dig mere træt i den periode op til, du får din menstruation næste gang. Hvis det er første gang du bløder "rigtigt", kan der sagtens gå lang tid inden den kommer anden gang. Måske et par måneder endda. Det er fordi kroppen lige skal finde sin egen "rytme". Det er lidt forskelligt, hvor hurtigt eller langsomt der går for kroppen, og ikke noget man selv har indflydelse på. Derfor kan det være en idé at have et bind i sin taske, så du kan tage det på, hvis din menstruation kommer, når du er i skole. Det håber jeg, at din mor kan hjælpe dig med at købe, når I får talt sammen. Ellers sælger de jo bind i alle supermarkeder, kiosker og tankstationer.
At du er den første pige i klassen, der har fået din menstruation, er ikke til at vide. Tit er det at få sin menstruation, noget man ikke altid fortæller lige med det samme til sine veninder. Måske har andre i din klasse oplevet det samme som dig, og er blevet lidt forskrækkede og ikke rigtig vidst, hvad de skulle gøre og sige? Gennemsnitalderen for den første menstruation er i dag ca 12½ år; så du er lige som de fleste andre piger i Danmark.
Håber noget af det jeg har skrevet, kan give dig lidt ro og gøre at du ikke går og bekymrer dig om, om der er noget galt med dig.
Mange hilsner fra
BørneTelefonen