Brev
Menstruation og bryster
Hej
det er anden gang jeg skriver til jer
håber i vil svare mig denne gang
jeg har 2 spørgsmål
det det ene er at jeg er mega bange for at få menstruation
hvad skal jeg gøre
jeg har ikke fået det endu
er så bange hjælp mig
Det andet er at jeg bare gerne vil være en lille pige
jeg vil ikke have bryster
hvad kan man gøre får at skjule dem
er så ked af at have dem
hjæææææælp mig også med det
kom nu please
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Tak for dit brev. Hvor er det godt, at du skriver igen.
Dit første spørgsmål handler om, at du er mega bange for at få menstruation. Jeg vil starte med at sige, at det er helt normalt, at man som pige kan være bange for at få sin første menstruation. Efter at have talt med mange andre piger, ved jeg, at der er mange grunde til, at man kan føle sig bange. Nogle piger kan føle sig bange og utrygge, fordi de ikke ved, hvad menstruation egentlig er for noget. Nogle piger føler sig bange eller utrygge ved tanken om, at der kommer blod ud af deres krop, og de ikke ved, hvordan kroppen vil reagere, når de får deres første blødning. Andre igen føler sig bange for, hvornår den første blødning vil komme, og hvad de så skal gøre. Og så er der nogle piger, der kan føle sig bange, fordi tanken om den første menstruation minder dem om, at de er på vej til at blive en voksen kvinde. Måske kan du kende en eller flere af disse grunde, eller måske har du din helt egen grund til at være bange for din første menstruation. Når jeg nu ikke kender din(e) grund(e) til at være bange, vil jeg give dig nogle råd ud fra de grunde, jeg har nævnt ovenfor, og så håber jeg, du kan bruge noget af det.
Jeg vil fortælle dig lidt om, hvad menstruation er. Menstruation er en helt naturlig del af en piges liv, og den fortæller dig, at din krop virker helt, som den skal. Menstruationen er blødninger fra din livmoder, og den er et tegn på, at du nu kan blive gravid. Selvom det kan se voldsomt ud, så bløder en pige faktisk ikke så meget, når hun har menstruation. Piger bløder i gennemsnit mindre end en deciliter pr. måned. Det er normalt for piger at bløde mellem 3-7 dage, og der går cirka 28 dage mellem hver menstruation. Menstruation er desuden forskellig fra pige til pige. Nogle bløder meget, når de har menstruation, og andre bløder mindre.  Og nogle har slemme menstruations-smerter, mens andre slet ingen smerter har. Det er ikke til at vide, hvordan din menstruation vil være. Nogle gange kan det være interessant at høre, hvordan andre oplevede deres første menstruation. Mon du kan tale med din mor om, hvordan hun oplevede at få sin første menstruation? Det kan også være, du har en veninde, som har fået sin, som du kan spørge. Nogle gange kan det være en hjælp at tale med andre om noget, man er bange for eller bekymret over, vil du være klar til dette? De fleste piger bruger det der hedder bind når de får deres menstruation. De kan købes i alle supermarkeder og fås i mange størrelser. I starten er det måske en ide at købe en pakke med nogle af de små, så har du dem liggende når du engang får din første menstruation.
Det er meget forskelligt hvornår man får sin menstruation første gang, de fleste plejer at få det når de er mellem 10-14 år, men nogle får det tidligere og andre lidt senere. Den første gang du får menstruation, vil der måske bare komme en lille smule blod eller brunligt udflåd. Som sagt er det helt normalt at have menstruation og ikke noget man kan undgå, håber det hjælper lidt på din frygt at læse det jeg skriver? Jeg kan også anbefale du går ind på www.sexlinien.dk, det er en hjemmeside, hvor du kan læse en masse om pubertet, menstruation, bryster og meget andet, håber det kan hjælpe dig til tryghed.
Det andet, du nævner i dit brev, er, at du er ked af at have dine bryster, og du spørger, hvad man kan gøre for at skjule dem. Du skriver, at du bare gerne vil være en lille pige. Måske føler du, at du mister noget af dig selv ved at få bryster. Måske synes du, at din krop forandrer dig på en måde, som du ikke føler dig klar til. Det er nogle helt normale tanker, de fleste unge i din alder gør sig, og jeg synes, det er vigtigt, at du får talt med nogen om det, så du kan blive tryg ved dig selv og din krop igen. Du er stadig den lille pige, du nævner – også selvom du har bryster. Men det er vigtigt, at du får vendt nogle af disse tanker med en voksen, så du får tillid til din krop og de forandringer, der sker med den. Jeg har allerede nævnt din mor, og hvis det ikke føles rigtigt for dig at tale med hende, kan det måske være en lærer, du føler dig tryg ved. Det kan også være en helt tredje, måske et familiemedlem, du føler dig tryg ved, og som du kan fortælle, at du er bange og bare har lyst til at være en lille pige.
Hvis du synes, det er svært at skulle starte sådan en samtale med en voksen, kan du evt. starte med at vise vores samtale her (dit spørgsmål og mit svar) - det kan måske være en hjælp til at komme i gang? Du er også altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på tlf. 116 111, hvor du kan tale anonymt med en voksen rådgiver.
Jeg håber, svaret kunne hjælpe dig lidt.
kærlig hilsen fra  BørneTelefonen